Mijn werkgever betaald mij niet conform de loonstrook, welke stappen kan ik ondernemen?

Mijn baas heeft een salarisadministratie kantoor in handen genomen om zijn administratie bij te houden. Elke 4 krijgen we een loonstrook, maar deze komt niet overeen met het geld wat overgemaakt wordt

Het geld maakt de werkgever zelf over (zijn vrouw)
Vorige week heb ik een bevestiging gekregen van het administratie kantoor, dat dit niet de manier van handelen was, en dat hij bij eventuele controle problemen kan krijgen

Ook 3 maanden vakantiegeld van 2014 heb ik nog tegoed (maart, april en mei) maar ook het vakantiegeld van 2014/2015

Deze moet volgens het administratie kantoor ook nog betaald worden

Wie kan mij helpen? Ik wil mijn werkgever niet voor zijn hoofd stoten, maar ik wil wel gewoon het geld waar ik recht op heb

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ben je lid van een vakbond? daar kun je zulke vragen ook stellen

Antwoorden (2)

Ik vermoed dat je met je vraag bedoelt, dat de netto uitbetaalde bedragen niet overeenstemmen met de bedragen die op de loonstroken staan, namelijk lager zijn. Uiteraard moet je er wel zeker van zijn, dat de berekening van bruto naar netto op de loonstroken correct is.

Dat gaat inderdaad problemen geven. Niet alleen voor je werkgever (bij een controle) maar ook zal de jaaropgave straks dan een fiscaal loon te zien geven waarvan je niet het bijbehorende nettoloon uitbetaald hebt gekregen.

Op het vakantiegeld van 2014/2015 heb je (bij de meeste bedrijven) nu nog geen recht. Dat wordt opgebouwd gedurende het vakantiegeldjaar, meestal van juni t/m mei daaropvolgend en dan in dit jaar uitbetaald.

Zonder je werkgever voor het hoofd te stoten, gaat dat niet lukken. De werkgever krijgt keurig alles aangeleverd van het administratiekantoor (inclusief de netto uit te betalen lonen) en hij hoeft ze alleen maar over te maken na controle. Gebeurt dat niet, dan heeft hij óf onvoldoende geld óf er is sprake van opzet.

Het Juridisch Loket (zie bron) adviseert het volgende:
Neem de volgende stappen:

Stap 1. Neem contact op met uw werkgever
Stap 2. Stuur een aangetekende brief naar uw werkgever
Stap 3. Stuur opnieuw een aangetekende brief
Stap 4. Neem contact op met het Juridisch Loket

In de bron kun je een toelichting vinden bij elke stap, door op de links te klikken.

"In uw arbeidscontract of cao staat beschreven wanneer uw werkgever uw loon moet betalen. Als uiterlijk op de derde werkdag na deze betaaldatum uw loon niet is betaald, heeft u automatisch recht op een wettelijke verhoging. Dit is een boete die kan oplopen tot 50% van het loon dat u tegoed heeft, maar de rechter verlaagt deze boete meestal. Ook heeft u recht op wettelijke rente over de dagen dat de werkgever te laat betaalt. Een advocaat zal in een procedure de wettelijke verhoging en rente voor u opeisen." aldus een ander antwoord op dezelfde bron.
Computoon
9 jaar geleden
Misschien is een en ander niet met opzet gedaan. Je kan dus gewoon een (aangetekende) brief schrijven waarin je aangeeft dat het geld niet is ontvangen zoals dat hoort. Wat de reden daarvoor (volgens jou) is, hoef je niet aan te geven. Wel moet je aangeven, dat je verwacht dat de betaling op korte termijn in orde wordt gemaakt en dat alles in de toekomst op tijd wordt betaald: dat is een redelijke verwachting: jij doet je werk immers volgens de afspraken, dan mag je daarvoor gewoon de beloning ontvangen zoals die is afgesproken.
Antoni
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Blijkens de vraag is de niet-correcte betaling geen eenmalig incident.
Antoni
9 jaar geleden
De vraagsteller zal dus een uitgebreide, maar duidelijke brief moeten sturen waarin hij precies aangeeft wat hij nog verwacht aan betalingen en waarom.