Kun en mag je schuiven met meterstanden?

Om je afrekening iets lager te laten uitvallen mag je dan schuiven met de meterstand?
Dus voorschot omhoog stellen en de eind rekening zo lager laten worden? Vervolgens met de volgende jaarafrekening de juiste meterstanden opgeven?
Uiteindelijk betaal je toch maar kun je dmv ophogen voorschot dat verschil minimaliseren.

9 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon even doorgeven dat je denkt dat je dit jaar meer gaat verbuiken, bijvoorbeeld omdat je iemand bij je in laat wonen ofzo.
tinus1969
9 jaar geleden
Als je bedoelt: Mag ik mijn geschat gebruik voor de toekomst (voorschot) zo opgeven, dat ik eerst teveel betaal en daarna terugkrijg, dan mag dat. Of in ieder geval zal dat in de praktijk niet zoveel problemen geven. Schuiven met de werkelijke meterstanden is fraude en mag echt niet.
mikeybaco
9 jaar geleden
Ik ben 1.5jr geleden verhuisd en toen heeft de vorige leverancier een fout gemaakt met het adres.
Daarna is mijn contract verlopen en heb ik een tijdje zonder leverancier gezeten. Omdat de vorige leverancier Nog wel afschreef.
Daarna overgestapt naar de huidige en nu met de jaar afrekening gaan ze uit van de meterstanden van 16 maand terug.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet ze gewoon even contacteren en vragen of ze je hoger in willen schatten. Is geen fraude voor nodig. Gewoon een telefoontje.
mikeybaco
9 jaar geleden
Ja voorschot ophogen snap ik allemaal.
Alleen nu de jaar afrekening gaat ws zeer hoog uitvallen omdat ze 15 of 16 maanden hebben geteld.
Daarom wilde ik dat de over de komende 12 maanden strijken.

Antwoorden (1)

Zoals jij het zegt mag het niet. Je moet de echte meterstanden doorgeven. Wat je wel kunt doen is dat je je maandelijks voorschotbedrag aanpast. Als je het verhoogd krijg je bij de jaarafrekening meer terug (of moet je minder bijbetalen) en als je het verlaagd wordt het net andersom. Dit kun je doorgaans on-line of telefonisch met je leverancier regelen.

Als je een verkeerde meterstand doorgeeft loop je ook het risico op controle omdat men wel een indicatie van het gebruik heeft en als het veel afwijkt dan is dat verdacht.

Momenteel worden alle meters in Nederland vervangen door "slimme" meters. Dit moet eind dit jaar of 2016 (precies weet ik het niet) gereed zijn. Dit moet vanwege een EU besluit. Deze meters geven zelf de meterstanden door waardoor dit soort trucjes praktisch onmogelijk worden.