Mag ik van werkgever veranderen ook al heb ik mijn tweede jaarcontract bij huidige werkgever nog niet ontvangen en getekend?

Mijn jaarcontract wordt per 1 maart opnieuw verlengd met een jaar, maar ik heb ondanks het mondelinge gesprek met huidige werkgever tot op heden nog geen nieuw contract ontvangen. De mogelijkheid bestaat dat ik misschien per 1 maart bij een andere werkgever aan de slag onder betere arbeidsvoorwaarden. Kan ik toch per 1 maart van werkgever veranderen als ik nog geen nieuwe jaarcontract ontvangen heb van huidige werkgever of is een mondelinge afspraak bindend en heb ik mij dan te houden aan een opzegtermijn van een maand?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Het ontvangen van het nieuwe contract is niet wezenlijk, mondelinge afspraken zijn ook geldig. (Wettelijk moeten een aantal zaken schriftelijk worden vastgelegd).

Als in je huidige contract niet staat dat opzegging verplicht is, dan zou je de laatste werkdag kunnen zeggen dat je de volgende dag niet meer komt. Het tijdelijke contract eindigt immers van rechtswege (= automatisch).

Maar da's theorie. Je hoort je namelijk als een goed werknemer te gedragen. Daarbij hoort ook dat je tijdig aan je werkgever doorgeeft dat je elders wilt gaan werken. Een kalendermaand vooraf is goed, dan heeft de werkgever de tijd om een nieuwe medewerker te zoeken. Dat kan ook nog als je het nieuwe contract al eerder in ontwerp ontvangen zou hebben.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je bent niet verplicht om bij deze werkgever te blijven omdat je die wens eerder hebt uitgesproken; je bent niet met de werkgever getrouwd. Als je tijdig doorgeeft dat je toch elders wilt gaan werken, dan is dat voldoende. Bedenk dat je werkgever ook ervoor had kunnen kiezen om geen nieuwe arbeidsovereenkomst aan te bieden: dan was je ook 'weggegaan'.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel Computoon.
Ik had bij mijn huidige werkgever aangegeven dat ik meer uren wilde maken en graag van 16 naar 20 uur wilde gaan. Ik kan tijdelijk 20 uur werken (alleen de maand januari en februari), maar daarna moet ik weer terug naar 16 uur. Ik heb aangegeven dat ik dat erg jammer vond dat het geen 20 uur kon blijven. Mijn huidige werkgever weet niet dat ik aan het solliciteren ben, maar de kans is groot dat ik per 1 maart kan beginnen bij een andere werkgever voor 28 uur met een hoger salaris. Het gesprek met mijn huidige werkgever heeft begin december plaats gevonden. Inmiddels mijn loonstrookje ontvangen van de maand januari en inderdaad voor 20 uur uitbetaald. De andere werkgever geeft begin februari uitsluitsel of ik officieel in dienst kan komen, vandaar mijn vraag of het dan toegestaan is vooralsnog per 1 maart bij mijn huidige werkgever weg te gaan. Ik vind het best lastig, want inderdaad net wat je zegt, wil je als werknemer je ook goed gedragen. Anderzijds rekent mijn eventuele nieuwe werkgever er wel op dat ik per 1 maart begin.
Mocht het toch een probleem zijn, misschien kan ik die 16 uur toch ergens inpassen, want in tegenstelling tot mijn huidige baan, ga ik in mijn nieuwe baan onregelmatig werken. In elk geval bedankt voor je antwoord!