Is er ook literatuur voor dienstrooster maken?

Ik moet voor mijn opleiding een dienstrooster maken. Ik moet veel koppelingen maken van theorie naar praktijk. Ik heb al veel gezocht maar kan geen boek vinden over het maken van een dienstrooster en waar je allemaal rekening mee moet houden. Misschien weten jullie iets?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Om een dienstrooster te maken heb je een concrete situatie nodig.
Is het voor bv. Verpleegkundige, winkelpersoneel, brandweerlieden, fabriek , onderwijs?

-Ga van een concrete werkplek uit.
- maak een overzicht van de werkuren van personeel 24, 32, 36 , Oproep.
- kijk de CAO erop na hoeveel tijd tussen diverse diensten mag zitten.
- bij onregelmatige uren en wisseldiensten zijn daar regels voor.
- zorg dat iedereen zijn uren kan maken zoals hij/zij contract heeft.

Afhankelijk van je opleiding zullen er eisen aan het dienstrooster gesteld worden. Het je rekening gehouden met " dure " uren? Feestdagen, nachtdienst, etc.
Voor welk vak moet je dit doen? Wetgeving, computers, etc.
Kloppen de " oude lullen uren " CAO.
Welk rekenprogramma heb je erop losgelaten ?
Zijn er gewenste en ongewenste combinaties ? Bevoegdheden personeel.
Met informatie over je opleiding en nivo kan ik beter inschatten wat de eisen zullen zijn, en kan ik ( of iemand anders ) gerichter adviseren.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankt alvast voor je reactie!
Ik ben nu tweede jaar student Sociaal Pedagogisch Hulpverlener.
Dat is een bachelor opleiding, HBO niveau. Qua niveau is tweede jaar nu vergelijkbaar met een afdelingshoofd.
En ik ben werkzaam in de zorg. Dat betekent de cao verzorgingshuizen en verpleeghuizen (VVT).
Om bepaalde competenties te verantwoorden moet ik een rooster maken en natuurlijk rekening houden met wetten en regels.
Ik ben nog in de beginfase, heb nog niets op papier omdat ik eerst
het theoretische gedeelte wilde lezen. Ik moet dit doen voor het vak "leerwerkomgeving". Ik moet laten zien dat ik op mijn werk in staat ben om een dienstrooster te maken voor het team. Al met al na een lange zoektocht nog niets aan literatuur kunnen vinden. Zodoende mijn vraag hier neergelegd.
Antoni
9 jaar geleden
Erna 55, wat bedoel je met "oude lullen uren"?
Erna55
9 jaar geleden
@Antoni. Mensen die boven een bepaalde leeftijd zijn, ik meen 55, krijgen ( in de zorg) extra vrije uren. In de volksmond oude lullen uren.
Erna55
9 jaar geleden
@rosalinda.
Ok. Ik snap de vraag van school. Ik ga er nu van uit dat het niks te maken heeft met computerprogramma's. En moeilijke berekeningen. Op je stageplaats ( je werkomgeving) is er een dienstrooster.
Daar houden ze vast rekening met
- verschillende afdelingen.
- Verschil in HBO, MBO en stagiair. ( bevoegdheden )
- Voorkeur om stagebegeleider met stagair gelijk in te delen .
- Sommige draaien alleen kantooruren.
- eerlijke verdeling in weekend en feestdagen. Als jij het rooster zou maken, hoe zou je het dan aanpakken.
De " literatuur" waar de school om vraagt verwart je.
Maar dit is simpeler dan je dacht : de bronnen die je gebruikt zijn arbeidscontracten, eisen van de diverse afdelingen , ( binnen de instelling te vinden ) , bevoegdheden van divers personeel ( CAO boekje ) , besluiten per afdeling over rooster is soms te vinden in notulen van de vergaderingen .
De combinaties van personeel en begeleiding in je eigen stagecontract. Houd in je hoofd dat je gaat vertellen hoe je het op je werk zou doen. En dan uitleggen waarom je het zo hebt gedaan.
( zoveel cliënten is zoveel personeel, waarvan minimaal 3 hbo, 2 mbo en. 1 stagair. ,) brochure of inwerkmap kan je al veel verder helpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel Erna55! Ik ga er mee aan de slag. Je hebt me echt geholpen!