Nieuwe adminsistratie starten, op welk grootboek boek ik een vorige factuur uit de oude administratie?

Ik begin 2015 met een geheel nieuw programma. Voorheen deed mijn accountant het inboeken.
Nu heb ik bijvoorbeeld facturen uit 2014 die betaald worden in 2015, en dus op de bank komen van 2015.
Hoe boek ik ze in de bank? Gewoon als omzet? Of grootboek Debiteuren?

Alvast bedankt voor de reacties.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Die facturen staan in je oude financiële pakket op nog te betalen. Als je met een nieuw pakket begint zul je toch eerst de beginbalans moeten inboeken

Antwoorden (1)

Beide suggesties (als omzet boeken/op grootboekrekening Debiteuren boeken) zijn niet de oplossing.

Op 'omzet' boeken van een bankontvangst is boekhoudkundig fout als je verkoopfacturen hebt gemaakt. Bij het maken van de verkoopfactuur is de omzet namelijk al geboekt (Debiteuren/aan omzet/aan BTW) en bovendien hoort die omzet bij 2014.

"Rechtstreeks" boeken op de grootboekrekening Debiteuren gaat niet bij een (goed) administratiepakket. Debiteuren (en Crediteuren) zijn namelijk grootboekrekeningen waaraan een subadministratie hangt: de afzonderlijke debiteuren- en crediteurennummers. Je boekt bedragen op die nummers en aan de hand daarvan wordt gelijktijdig de grootboekrekening Debiteuren bijgewerkt.

Als het goed is, ontvang je van de accountant de jaarrekening van 2014. Een onderdeel daarvan is de eindbalans van 2014. De bedragen daarvan moeten als beginbalans in de nieuwe administratie worden opgenomen.
Maar dan ben je er nog niet. De bedoeling is dat de openstaandepostenlijsten per debiteur het juiste bedrag te zien geven na het boeken van de bank. De enige manier om dat te bereiken is dat ook de 'oude' openstaande posten in de nieuwe administratie worden overgenomen.

In het ideale geval kunnen deze gegevens vanuit het 'oude' pakket van de accountant worden geconverteerd naar het pakket wat je nu gaat gebruiken. Gaat dat niet, dan zal er wat handmatig werk aan te pas komen waarbij je de handleiding van het programma nodig hebt (het is deels een technische aangelegenheid). Wellicht kan je accountant je daarbij helpen, zoals gebruikelijk tegen een vergoeding...
Computoon