Dagloongarantie van uwv, hoe zit dat nou precies?

Ik wordt per 15 december werkloos. Ik werkte 28 uur per week.
Heb per eind Januari waarschijnlijk nieuw werk voor 20 uur. Hiermee verlies ik dus 8 uur per week. Nu wil ik deze 8 uur niet laten uitbetalen door uwv omdat ik maar 6 maanden ww krijg en hiermee dus al mijn ww opmaak mocht ik weer werkloos worden.
Per eind Januari zou ik dus 20 uur kunnen gaan werken, ik krijg een contract voor 7 maanden. Als deze nou na 7 maanden niet verlengd zou worden dan zou ik dus weer ww kunnen krijgen. Maar dan is mijn dagloon veel lager omdat ik werk heb aangenomen voor minder uren.
Maar nu zag ik de dagloongarantie. Betekend dit dan voor mij dat ik na die 7 maanden terug zou vallen op het dagloon van mijn laatste ww uitkering?
Of zitten hier nog verborgen voorwaarden aan?
De voorwaarden die op de uwv site staan zou ik aan voldoen.

Ik vraag dit omdat ik anders beter de baan niet kan aannemen.. ik ga dr natuurlijk niet vanuit dat me contract niet verlengd zou worden maar als dat wel zo zou zijn wil ik mezelf niet in de problemen werken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Als je in de WW komt, is er niet de keus 'de baan aannemen' of 'de baan niet aannemen'. Passende arbeid moet namelijk altijd worden aanvaard, om het recht op WW niet in gevaar te brengen. Na een jaar werkloosheid is volgens de regels van het UWV alles passend. Natuurlijk zijn er meer regels: je moet je vrijwel meteen nadat je werkloos bent geworden inschrijven bij het UWV als werkzoekende, de WW-uitkering moet binnen een week worden aangevraagd, sollicitatieplicht enz.

In de week van de 15e december moet je dus de inschrijving doen als werkzoekende en de WW-uitkering aanvragen. Je kunt niet zeggen: ik hoef die uitkering voor die 8 uur "nu" niet om er mogelijk later nog eens WW over te krijgen terwijl je die uren feitelijk wel wil werken. Dat urenverlies heb je nu en je moet voor die uren een baan zoeken. Iedere keer als je werkloos wordt, wordt het arbeidsverleden opnieuw berekend voor de bepaling van de WW. "

Als je een lager betaalde functie aanneemt, om werkloosheid te voorkomen, maak je aanspraak op een dagloongarantie. Die garantie voorkomt dat je een lagere WW-uitkering krijgt als je opnieuw werkloos raakt. Je moet je wel blijven houden aan de voorwaarden voor een WW-uitkering. Ook moet je de nieuwe baan aannemen binnen 24 maanden na de eerste dag van je werkloosheid. Om voor die dagloongarantie in aanmerking te komen moet je binnen 36 maanden na het eerste ontslag weer werkloos worden.

Als je in januari nieuw werk vindt (voor 20 uur) beantwoord je aan de 1e eis: binnen 24 maanden na de eerste dag van de werkloosheid wordt de baan aangenomen. Als je na 7 maanden opnieuw werkloos wordt uit die baan, beantwoord je ook aan de tweede eis: je bent binnen 36 maanden na het eerste ontslag weer werkloos geworden. Dan krijg je (tot je een nieuwe baan hebt gevonden , die je weer verplicht moet zoeken natuurlijk, een uitkering op basis van het dagloon van de eerste baan) op basis van de regels nu. De uitkering voor die 8 uur op basis van de eerste baan houd je tot je ook voor die uren een baan hebt, die je ook moet zoeken. Of tot je een nieuwe baan hebt voor 28 of meer uren. Uiteraard moet je ook aan alle overige eisen voor de WW blijven voldoen.

Bedenk overigens dat de WW steeds verder wordt 'uitgekleed' qua duur.

Op dit moment is de WW de eerste 2 maanden 75% van het gemaximeerde dagloon en de overige maanden 70%.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus er zijn geen verborgen voorwaarden verder. Moet ik uwv inlichten dat ik eventueel eventueel aanspraak zou willen maken op die dagloongarantie?
Computoon
9 jaar geleden
Ik heb wel een 'verborgen voorwaarde' elders gevonden (dus niet op de site van UwV). Maar die is op jou niet van toepassing als je WW aanvraagt nadat je werkloosheid in december begint en voor je de nieuwe baan eind januari begint. Wel als je meteen weer 28 uur werk zou vinden nadat je arbeidsovereenkomst bij je huidige werkgever is geëindigd. Die bijzondere regel geldt m.i.v. 01-06-2013 en wordt door de bron als volgt omschreven:
"Per 1 juni is een wijziging doorgevoerd in de regels voor uitkeringen bij werkloosheid. Een WW-uitkering mag alleen nog maar worden gebaseerd op een eerder hoger loon als de werknemer tussentijds werkloos is geweest, legt CNV uit. Wanneer iemand direct overstapt naar een minder betaalde baan en vervolgens opnieuw werkloos wordt kan hem dat dus honderden euro’s kosten."
Bron: http://www.svcafe.nl/column/is-tijdelijk-ww-aanvragen-voordeliger-dan-direct-weer-aan-de-slag-gaan/ Houd wel rekening met het volgende: nadat je je (verplicht) hebt ingeschreven bi het UWV en WW hebt aangevraagd bij het UWV gaat de sollicitatieplicht lopen. Ook al weet je dat je eind januari volgend jaar weer kunt gaan werken, tóch zul je in de tussentijd moeten solliciteren. Dit is logisch, want door hoort bij de WW-plichten. Als je in de tussenliggende periode een baan vindt dan zul je deze in principe moeten accepteren. Je bent ook gebonden aan alle andere regels die voor de WW gelden. Hoe dat aanvragen/toekennen van een dagloongarantie gaat, weet ik niet. (Of dat een brief van het UWV is of iets dergelijks: ik weet het niet.) Maar die vraag moet UWV uiteraard kunnen beantwoorden. Op http://www.ontslag.nl/werknemers/extra/rekenmodules/berekening-ww-uitkering kun je de hoogte van een eventuele WW-uitkering berekenen. Tot slot: mijn antwoord is gebaseerd op een betrouwbare internetbron maar (zoals je zult begrijpen) zonder garantie. Het UWV moet 100% zekere antwoorden kunnen geven op dit soort vragen.