Ik wil mijn doorlopend krediet behouden wanneer ik een huis ga kopen is dat mogelijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het past niet in mijn antwoord, maar nu ben ik toch wel heel benieuwd waarom iemand per se een oude schuld wil houden als hij een nieuwe aan wil gaan.....
crispy
9 jaar geleden
een doorlopend krediet is alleen een schuld als er een bedrag uit opgenomen is. Ik kan me wel voorstellen dat je bij het betrekken van een nieuw huis de mogelijkheid wil hebben om wat financiële armslag te hebben. Maar inderdaad, dan moet je de rente en aflossing wel kunnen dragen uit je inkomen.

Antwoorden (2)

Dat hangt er van af hoe hoog het krediet is, en of je genoeg inkomen hebt om hypotheek EN krediet af te kunnen blijven betalen.
Banken zijn - terecht- voorzichtig, dus in de regel zal het zo zijn dat je een lopend krediet of PL beter kunt aflossen VOOR je over een hypotheek gaat praten.

Een heel goede (en voordelige) optie kan zijn het huidige krediet mee te financieren in de hypotheek ; je beslist dan over het zelfde geld, maar lost af tegen een lagere rente.

Zijn er in het verleden ooit problemen geweest met je krediet waardoor je een negatieve aantekening hebt bij het BKR, dan kan het krijgen van een hypotheek heel lastig worden. En vergeet niet dat ook bijvoorbeeld veel abonnementen op mobiele telefoons daar geregistreerd staan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er is afhankelijk van de waarde van het huis en de hoogte van je inkomen een maximum aan wat je kunt lenen ; het bedrag van je krediet wordt daar mee verrekend, wat in theorie betekent dat je minder hypotheek kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mobiele abbonementen worden allang niet meer bij het bkr geregistreerd
ronron1212
9 jaar geleden
de rente van een doorlopend krediet vallen na ze zijn opgenomen in een hypotheek echt niet onder de hypotheek rente aftrek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@deaal ;klopt, niet meer standaard. Maar zodra er betalingsproblemen zijn soms nog wel.
@ronron1212 ; dan is het ook geen doorlopend krediet meer. Gaat natuurlijk alleen over de openstaande lening.
ronron1212
9 jaar geleden
wat bedoel je hier dan mee?
Een heel goede (en voordelige) optie kan zijn het huidige krediet mee te financieren in de hypotheek ; je beslist dan over het zelfde geld, maar lost af tegen een lagere rente
paulus811
9 jaar geleden
De rente op een hypotheek is veel lager dan op de DK, dat ze beide niet aftrekbaar zijn maakt geen verschil. Door de lagere rente is er nog steeds 'winst'. Maar dan moet je dat extra bedrag wel krijgen van de bank en dat zal nog niet meevallen, tenzij het huis een 'koopje' is.
Ja, dat is mogelijk, maar niet aan te bevelen, Alle banken trekken je krediet van de hypotheek af. Doordoor kom je onder je limiet uit en dat betekent dat er geen hypotheek verstrekt wordt.
De lening opnemen in je hypotheek lijkt voordelig, maar je terugbetalingen worden over een hele lange termijn uitgespreid. Eindresultaat: duurder.
Waarom ga je eerst niet wat geld sparen, dan gaat alles makkelijker!
Eerst sparen, dan spenderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
bertone45 als zijn inkomen hoog genoeg is kan het wel. Daarnaast kan hij een langlopend krediet niet overnemen in een hypotheek want dan ontstaat het zelfde probleem als jij aangeeft namelijk een lagere hypotheek en de rente is niet aftrekbaar omdat hij in eens in een hypotheek zit. Alleen de hypotheek rente is aftrekbaar.