Wat is de minimale leeftijd voor het halen van vca?

Iemand enig idee wat de minimale leeftijd is om je vca te halen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Let op, er is een licht verschil tussen Nederland en België. Zie ook de websites www.vca.be en www.vca.nl. Qua leeftijd is het bij mijn weten gelijklopend.

Op http://www.confederatiebouw.be/Portals/8/UserFiles/Files/Brochure%20Opleidingen%20NL_site.pdf vind je dan vanaf blz. 9 de diverse niveaus van VCA bij ons in België: VCA, VOL VCA en VCA refresh.

Nu naar je vraag, meestal wordt de leeftijdsvraag bij ons gesteld vanuit leerlingen die uit het technisch en beroepsmiddelbaar onderwijs komen en niet van mensen die uit het algemeen secundair onderwijs komen. Hier geef ik de Belgische/Vlaamse uitleg maar je zult het wel kunnen omzetten naar het schoolsysteem in Nederland:

ASO = Algemeen secundair onderwijs (Latijn, Wiskunde, Wetenschappen, Moderne wetenschappen) = 6 jaar na lager onderwijs en voor Hoger of Universitair onderwijs.
TSO = Technisch secundair onderwijs = 6 of 7 jaar na lager onderwijs met als laatste jaar dikwijls een specialisatiejaar of een jaar waarin je ook je attesten bedrijfsbeheer kunt behalen, of combineren... (hier komt het) met een B-VCA attest.
BSO = Beroeps secundair onderwijs = meestal in zelfde school als TSO.

Ik heb het geluk zowel interimair lesgegeven te hebben in ASO als in BSO en TSO en ik had meest voldoening bij de duracell-leerlingen in het VTI van TSO en BSO en vermoed dat jij ook zo'n gemotiveerd iemand bent.

Meestal word of ben je 16 jaar als je 2 X 6 jaar doorlopen hebt, dus de minimum leeftijd sluit daar wat bij aan. Soms moet je 18 jaar zijn (beroepschauffeur rijbewijs C en CE bijvoorbeeld) en dan kun je aan een jongere leeftijd aan de slag als dit opgenomen wordt in het lessenprogramma TSO.

Op de mooie link http://www.rtcwestvlaanderen.be/vca/ gaat dit concreter en je kunt dat e-mail adres daar gebruiken met mijn 'complimenten' (Vlaams woord, eigenlijk gallicisme voor 'groeten') om de Nederlandse toestand te vragen en op http://www.rtcwestvlaanderen.be/VCA-B%20Herexamen/ vind je dan de kernlink waarbij je ziet hoe je VROEGER al kunt starten aan je VCA opleiding via bepaalde BSO en TSO richtingen.

Staat jouw opleiding of gelijkaardig tussen voormelde opleidingen op deze link en wat is je leeftijd + huidige studiegraad? Dan kan ik wellicht heel exact antwoorden hoe je al vroeger aan die opleiding kunt starten.

PS: Jouw vraag is erg belangrijk voor wie ook zijn gewone rijbewijs B wil halen en nog geen 16 jaar is in het laatste jaar secundair/middelbaar onderwijs, zelfs gesponsord!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De gedetailleerde lijst staat ook op bovenvermelde website als je wat verder zoekt, zie de Adobe PDF op de link http://www.rtcwestvlaanderen.be/websites/30/uploads/file/Lijst%20VCA_2014-2015_def.pdf

Andere antwoorden (2)

http://www.jolmers.com/veiligheid/vca.php

Minimum leeftijd 16 jaar; redelijke beheersing van de Nederlandse taal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Nederlands is geen voorwaarde, want zowel de cursus als het examen kan ook in veel andere talen gedaan worden: Duits, Engels, Frans, Hongaars, Italiaans, Litouws, Pools, Portugees, Roemeens, Slowaaks, Spaans, en Turks.
Bij werk met een verhoogd risico op lichamelijk letsel en verantwoordelijkheid voor je eigen veiligheid moet je in het bezit zijn van een geldig Basisveiligheid VCA certificaat. De cursus duurt twee dagdelen, over twee dagen. Het examen is aan het einde van het tweede dagdeel. Bij een positief resultaat ontvangt de cursist het VCA-certificaat dat 10 jaar geldig is.

De leeftijd is minimaal 16 jaar. Er zijn verder geen toelatingseisen.
Amadea
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
de cursus hoeft niet eens, ik heb gewoon gestudeerd uit het boek en daarna de toets gedaan