Sinds 2009 bestaat de regeling wtcg voor chronisch zieken.Hoe werd deze groep mensen daarvoor gecompenseerd?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik kom sinds 2006-2007 in aanmerking voor deze tegemoetkoming,ik vraag me af of ik ergens anders dan het CAK nog een tegemoetkoming over die 3-jarige periode kan krijgen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Om uw vraag kort te beantwoorden: u komt niet meer in aanmerking voor een tegemoetkoming of belastingteruggave voor de jaren 2006 t/m 2008.

In deze jaren was er belastingteruggave mogelijk via de aftrekpost buitengewone uitgaven - ziektekosten. 65-plussers of arbeidsongeschikten (voor minimaal 45%) of chronisch zieken hadden de mogelijkheid via deze aftrekpost zo'n € 800 per jaar in aftrek te brengen. Berucht en beroemd was de brillenaftrek. Je schafte een bril van € 250 aan (inclusief glazen) / tweede bril van € 50 erbij of zonnebril en iedereen, ook topfitte Nederlanders, dus niet alleen chronisch zieken, kon de aftrekpost van circa € 800 in de aangifte opvoeren. Beroemd was de Armanibril van een paar duizend euro - aftrekbaar.

De uit de hand gelopen ziektekostenaftrek is vanaf 2009 gewijzigd. Belastingaftrek vanwege ziektekosten was en is nog steeds mogelijk, zij het in sterk uitgeklede versie. De wet WTCG is in 2009 ingevoerd met compensaties vanwege de verminderde mogelijkheid ziektekosten af te trekken. Doelstelling van de wet was om het geld bij de echte zieken terecht te laten komen. De algemene tegemoetkoming, de Compensatie Eigen Risico en de tegemoetkoming voor arbeidsongeschikten werden ingevoerd. Dat kon oplopen tot een kleine € 1000.

De wet WTCG wordt via de zijdeur afgevoerd. Het mantelzorgcompliment verdwijnt, de 33% korting voor de eigen bijdrage WTCG wordt m.i.v 2015 afgeschaft. De korting voor de eigen bijdrage bij verblijf in verpleegtehuis / verzorgingstehuis is al dit jaar afgeschaft. Wat blijft er voor u over. Niet veel, misschien niks.

In 2015 wijzigt de Wet WMO.
Volgens de nieuwe wet worden de diverse aanspraken, zoals die op huishoudelijke hulp, vervangen door een maatwerkvoorziening voor degenen die het echt nodig hebben en het niet uit eigen middelen kunnen betalen. Het voorzieningenniveau zal van gemeente tot gemeente gaan verschillen. Nu al in het nieuws: mensen die in de ene gemeente geen huishoudelijke hulp meer kunnen krijgen en in een naburige gemeente wel.
fisbel