Kan de helft van een 20 eurobiljet omgewisseld worden voor een nieuwe?

Ik heb pas een briefje van 20 gevonden, later bleek dit enkel de helft ervan te zijn. Ik heb wel eens gehoord dat beschadigde biljetten ingewisseld kunnen worden voor nieuwe, maar alleen als er nog meer dan 50% of meer van het biljet bestaat. Ik heb dus precies 1 helft van een 20 eurobiljet, is dit dan nog steeds mogelijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Nee, tenzij het toch nét iets meer dan de helft is.

U krijgt het hele bedrag van het beschadigde eurobiljet vergoed als u meer dan de helft van het eurobiljet in bezit heeft. Heeft u minder dan de helft van het bankbiljet? Dan moet u kunnen aantonen dat het ontbrekende deel is vernietigd.

U schrijft dat u de helft in bezit heeft en dus niet méér dan de helft. Voorts kunt u ook niet aantonen dat het ontbrekende deel is vernietigd.

Mocht het toch nét groter dan de helft zijn dan kunt u het geld bij de Nederlandse bank inruilen. Het beschadigde bankbiljet kunt u opsturen of persoonlijk inwisselen bij DNB. Hiervoor heeft u nodig:

Een kopie van een geldig identiteitsbewijs en het ingevulde formulier 'Aanvraag voor vervanging van beschadigde eurobankbiljetten' (zie link)

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat u gehoord heeft klopt dus.
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Ik vraag me overigens af hoe je kunt aantonen dat meer dan de helft van een biljet vernietigd is (tenzij je het afbrandt in bijzijn van een DNB-functionaris).

Andere antwoorden (1)

Bij meer dan de helft kun je het opsturen naar De Nederlandsche Bank (met speciaal formulier en kopie van het identiteitsbewijs). Bij het bezit van minder dan de helft moet je kunnen aantonen dat het andere deel is vernietigd.

Bij precies de helft: daarover staat niets in mijn bron maar ik kan me voorstellen dat men ook dan het voorzichtigheidsbeginsel hanteert: aantonen dat de andere helft vernietigd is.
Computoon