Hoe Huurcontract voortijdig opzeggen?

Wij hebben een huurcontract van 3 jaar en duurt nu nog iets minder dan 2 jaar. Onze zaak is failliet gegaan en hebben daarom nu een urgentieverklaring gekregen en verhuisverplichting van de gemeente vanwege bijzondere bijstand. Nu wilt onze verhuurder het contract niet ontbinden. Wat nu?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Hoe het contract moet ontbonden worden staat normaal in het contract.
Staat er niet in, dan geld de wet. Je zal een aantal maanden huur als verbrekingsvergoeding moeten betalen. Normaal is dat 3 maand.

Toegevoegd na 41 seconden:
Staat HET er... geldt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou het is een contract wat dus pas over 2 jaar afloopt. Dat is het probleem
Tussentijds opzeggen van de huur van bedrijfsruimte gaat normaliter niet zonder dat je schadeplichtig wordt. Dat komt erop neer, dat je in principe de huur voor de resterende maanden van het huurcontract als schadevergoeding moet betalen. Behalve als je iemand anders vindt die het contract wil overnemen. Of iets gunstigers kunt afspreken met de verhuurder.

"Als u een huurcontract voor een winkelruimte tussentijds opzegt, bent u schadeplichtig, want in dat geval pleegt u wanprestatie. De verhuurder zal dan schadevergoeding eisen. Uitgangspunt voor die schadevergoeding is in principe het totale bedrag aan huur dat tot de einddatum van het contract nog betaald had moeten worden. De kantonrechter kan hier ook van afwijken.

U bent in principe verplicht om de schadevergoeding in een keer op te hoesten, maar afhankelijk van uw financiële situatie - en als de verhuurder daarmee instemt - kunt u gespreid betalen.

U kunt ook proberen om het met de verhuurder eens te worden dat de huurovereenkomst eerder eindigt dan was overeengekomen. Er kan dan een afkoopsom worden afgesproken. Vraag is alleen wat de verhuurder hier voor baat bij heeft. Kunt u tot afspraken komen, leg deze dan schriftelijk vast.

"U kunt onder de schadevergoeding uitkomen als u iemand weet te vinden die het huurcontract overneemt. Dit heet indeplaatsstelling. Het huurcontract wordt dan met alle daaraan verbonden rechten en plichten op iemand anders overdragen.

De verhuurder moet in principe medewerking verlenen aan een indeplaatsstelling, tenzij deze bijvoorbeeld het vermoeden heeft en bij de kantonrechter aannemelijk kan maken dat de nieuwe huurder zich niet als goed huurder zal gedragen en/of de huurovereenkomst niet volledig zal nakomen. De verhuurder zal daarvoor wel van goeden huize moeten komen."
Computoon