Volgens de wet is je stagegever niet verplicht een stagevergoeding te geven. Maar het is wel gebruikelijk. En als het in de CAO van het bedrijf is geregeld, moet je stagegever zich daar aan houden.

Er zijn bedrijven die alleen een reiskosten-, onkosten- of kilometervergoeding geven. Dit telt niet als loon, dus je hoeft hierover geen belasting te betalen. Daarnaast houdt het ook in dat je bijna nergens voor verzekerd bent. Vraag hoe het geregeld is bij je stagebedrijf of hoe dit in het contract van je opleiding vermeld staat.

Een stagevergoeding is echt een soort 'loon'. Vaak krijg je tussen de €150,- en €500,- per maand (afhankelijk van het aantal uur dat je stage loopt en welk niveau je doet).

Een onkostenvergoeding is enkel en alleen bedoeld om de kosten die je moet maken te vergoeden. Dat zijn bijvoorbeeld de reiskosten (geld voor brandstof/treinkaartje/etc.). Een onkostenvergoeding kun je niet zien als loon, want je houdt geen geld over. Je krijgt uitsluitend de kosten vergoed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij een stagevergoeding krijg je geld voor de werkzaamheden die je verricht.
Bij onkostenvergoeding krijg je een vergoeding ter compensatie van kosten die je maakt bij de uitoefening van je functie.