kan Bouman ggz of team bemoeizorg ervoor zorgen dat je uitkering wordt gestopt?

Ik heb net een klinische opname gehad van 2.5 maand en nu een week later stond de sociale dienst vanochtend bij me aan de deur. Daarvoor heb ik 1 jaar appart bij n vriend ingewoond en stond daar ingeschreven ik vind het zeer toevallig nu ik nog maar n week terug ben dat ze me kwamen controleren of ik daar woon. En nu is per vandaag mijn aanvullende uitkering opgezegd. Alleen de bouman en team bemoeizorg weten dat waarbij woonde daar nu niet langer kon blijven.
zou het mogelijk kunnen zijn dat 1 van deze instanties dit heeft aangekaart bij de sociale dienst? Ik sta ook onder bewindvoering en die is nu bezig de schuldsanering rond te krijgen maar heeft nogsteeds me huurachterstand niet betaald dus de woningbouw zegt dat ik eerder dan dat niet kan huren. Ik heb het idee dat ze me alleen maar verder de afgrond in helpen. Kan het zo zijn dat hun hierachter zitten? Snap er niks van en weet niet meer wat ik moet doen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik kan niet helemaal opmaken uit je verhaal wat je precieze situatie is, maar jouw behandelaars mogen absoluut géén informatie over jou aan derden verstrekken. Soms is het nodig dat een arts iemand beoordeelt in verband met een ontheffing van de sollicitatieplicht. De gemeente laat je dan beoordelen door een arts. Jouw behandelaar mag in zo'n geval alléén informatie geven aan die arts (dus niet aan je casemanager of iemand anders) EN dit mag alleen na jouw schriftelijke toestemming.

Tijdens opname geldt ook een andere - lagere - Bijstandsnorm. Men gaat er vanuit dat wanneer je opgenomen bent in een instelling, je geen vaste lasten hebt en dat de instelling je eten en drinken verzorgt. Als de verwachting is dat je binnen een jaar wel weer terug zult keren naar je eigen woning, kan er wél Bijzondere Bijstand worden verstrekt voor de kosten van het aanhouden van de woning: huur, de kosten van aansluiting - maar niet het verbruik - van gas en elektra, etcetera. Ik zou me kunnen voorstellen dat deze controle is uitgevoerd naar aanleiding van het feit dat je hebt gemeld dat je met ontslag ging en je dus weer thuis zou zijn: ik heb geen idee.

Als je wilt weten of iemand uit jouw behandelteam informatie heeft doorgegeven over jou, vráág dit dan aan je behandelaars. Mogelijk kunnen zij jou helpen om dit op te helderen. Zoals ik al zei mogen zij absoluut geen informatie over jou doorgeven zonder noodzaak en zonder jouw nadrukkelijke toestemming. Het lijkt me dan ook erg onwaarschijnlijk dat zij hier iets mee te maken hebben. Mocht dat toch het geval zijn, dan heb je een hele gegronde reden om een klacht in te dienen. Gesprekken bij de GGZ of je (huis)arts behoren vertrouwelijk te zijn.

Mij lijkt het waarschijnlijker dat je bewindvoerder contact heeft gehad met je uitkeringsverstrekker over het afhandelen van bepaalde zaken. Maar zoals ik al schreef is mij ook niet helemaal duidelijk wat er precies speelt en waarom dat geleid heeft tot het verlagen van je uitkering.

Voor wat betreft die schuldsanering: als dat de wettelijke schuldsanering (WSNP) betreft, mág er niets betaald worden aan schuldeisers tot aan het einde van de looptijd het geld van de boedelrekening verdeeld wordt verdeeld volgens een bepaalde verdeelsleutel. De bewindvoerder mag dan dus niet één schuldeiser alvast gaat betalen, dat zou ertoe kunnen leiden dat jij uit de regeling gezet wordt. Maar ik zie niet in waarom iemand in de schuldsanering geen woning zou kunnen huren.