Ik wil gaan samenwonen maar mijn partner heeft een bijstandsuitkering. Wat voor een gevolgen heeft dit voor mijn inkomen of haar uitkering?

Ik heb zelf een vaste baan en mijn partner een bijstandsuitkering. Komt deze in zijn geheel te vervallen of hangt het er vanaf hoeveel ik verdien? (+/- 1900 euro). Mocht de uitkering in zijn geheel vervallen dan zou het weinig zin hebben om te gaan samenwonen omdat de kosten flink omhoog gaan. Dan kan zij beter haar huurhuis aanhouden en daar ingeschreven blijven staan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

In principe geldt hier het volgende sommetje:

Huidige bruto minimumloon - jouw (bruto) loon = hoogte bijstand van je partner.

Per 1 januari 2015 is het bruto minimumloon € 1.501,80.

Dat zou voor jullie dus betekenen dat haar recht op bijstand komt te vervallen.