Kan ik mijn factuur datums wijzigen?

Zoals de vraag luidt, kan ik mijn factuur datums wijzigen van bijvoorbeeld mijn vaste lasten zodat alles op één dag valt?

Het zit zo, paar van mijn vaste lasten gaan van het begin van de maand af, sommige in het midden, sommige aan het eind, sommige zelfs willekeurig.
Zo onthoud ik nooit wat ik overhoud voor boodschappen e.d.

Is het mogelijk dat ik bijvoorbeeld zorgkosten, gas/water/licht, huur, telefoon etc etc op één dag kan over laten maken?
Zo weet ik wat ik aan het eind van de maand overhoud....
En dan kan ik rekening houden hoeveel ik kan uitgeven.

Ik ben nogal een kluns in economie en geldzaken, en zo breed heb ik het ook weer niet.
En niemand vind het natuurlijk leuk om in het rood te staan elke maand......

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

De factuurdatum wordt bepaald door het bedrijf dat de factuur verstuurd. Doorgaans hebben die vaste momenten waarop ze alles incasseren (of versturen). Ik denk niet dat je deze verschillende bedrijven zover kunt krijgen dat ze allemaal tegelijk gaan incasseren.

Je hebt wel mogelijkheden om er wat meer lijn in te brengen:
- Als er automatisch geincasseerd wordt dan zou je daarmee kunnen stoppen. Dat doe je door de machtigingen in te trekken die je ooit hebt verstrekt aan die organisaties. Waarschijnlijk ga je dan voortaan acceptgiro's krijgen en daar kun je zelf het betaalmoment voor bepalen (mits je binnen de betaaltermijn blijft). Mijn ervaring is dat je dan met twee "betaaldagen" per maand toe kunt. Het nadeel is dat sommige bedrijven extra kosten in rekening brengen vanwege de acceptgiro's, dus bij sommige (niet allemaal) zul je een paar euro duurder uit zijn;
- Je kan er voor kiezen om van al je incasso's een SEPA incasso te maken (als dat al niet gedaan is). Dit betekent dat je via je Internet bankieren 14 dagen vooraf kunt zien wanneer een bedrijf wat gaat incasseren. Als je het er niet mee eens bent kun je dat ook blokkeren. Maar je hebt dan inzicht is wat er precies wanneer komt en kunt daar dus rekening mee houden (N.B. de link geeft de tekst van ABN/AMRO maar feitelijk geldt dit voor alle banken).