Ik heb volgend jaar een AOW- en pensioengat van 3 maanden en geen spaargeld, waar moet ik die 3 maanden van leven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Er zijn verschillende mogelijkheden om het pensioen/AOW-gat op te vullen ; het kabinet gaat er van uit dat mensen prima zelf in staat zijn dat gat ' op te vullen door :
het aanspreken van spaargeld , het uitkeren van een aanvullend pensioen naar voren halen, of (deeltijd)werken.

Voor mensen die weinig tot geen mogelijkheden hebben (geen spaargeld, geen aanvullend pensioen, niet meer in staat om te werken of werk te vinden) is er een overgangsregeling getroffen in de vorm van een lening. Die als eenmaal de AOW gaat lopen binnen 6 maanden moet worden terugbetaald. Die loopt, net als de AOW, via de SVB.

Erg rooskleurig ziet het er allemaal niet uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je die lening in 6 maanden moet terug betalen kan je beter nu beginnen met elke maand iets opzij te leggen dan kan je er namelijk 12 maanden over doen. halveer je toch het opzij te leggen bedrag.
fisbel
9 jaar geleden
@Marleen:
Mijn reactie op je antwoord is per abuis bij reacties Gertie21 geplaatst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, Monaliza, dat geld moet je dan wel hebben en kunnen missen.....als je dat nog opzij kan leggen, kan je in een jaar ook nog voor die drie maanden sparen. Dat zal dus niet meevallen.....
De lening om het AOW-gat aan te vullen komt per 1 januari 2015 te vervallen. Zie bron 1.Voor u is de lening dus geen optie. Maar u is de overbruggingsuitkering een mogelijke optie. De overbruggingsregeling ging in op 1 oktober 2013 en werkt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2013. Het gaat om een tijdelijke regeling. De regeling eindigt op 31 december 2018.

Uw bruto inkomen moet lager zijn dan 200% van het bruto minimumloon (partners 300%) Ook is er een vermogenseis: minder dan € 21.139 c.q. € 42.378 voor fiscaal partners. Voor de preciese voorwaarden: zie de link in bron 2.

De overbruggingsregeling geeft een uitkering op minimumniveau. Dat is 70 procent van het minimumloon. Als je andere inkomsten hebt worden deze afgetrokken. Heb je een andere uitkering, of een aanvullend pensioen, dan gaat dit bedrag volledig af van de overbruggingsuitkering. Heb je inkomsten uit werk, dan wordt een deel hiervan afgetrokken van de uitkering.
http://www.wijzeringeldzaken.nl/onderwerpen/regel-je-pensioen/veranderingen-pensioen/overbruggingsregeling-aow-gat.aspx

Reken je dus niet te snel rijk. Als er in de 3 maanden inkomen is, wordt dit inkomen in mindering gebracht op de uitkering. Er is een prima rekenhulp om te zien of u in aanmerking komt voor de overbruggingsregeling AOW-gat. Zie de link in bron 3.

U kunt de aanvraag digitaal invullen. Bewijzen moeten worden meegestuurd (gscande bestanden) De aanvraag kan ook schriftelijk worden ingediend. Dan moet u bij de SVB een aanvraagformulier aanvragen.

Verdere informatie SVBnvoor de aanvraag:
Kunt u een overbruggingsuitkering krijgen, dan krijgt u vanzelf een brief van ons. Hiervoor hoeft u niets te doen. U krijgt onze brief 4 maanden voordat u 65 wordt. Hierin staat alle informatie over hoe u de aanvraag doet. Doe uw aanvraag op tijd, want na uw 65e verjaardag gaat de overbruggingsuitkering pas in vanaf het moment dat de aanvraag bij ons binnen is.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi antwoord. Ik heb data lopen zoeken bij mijn bronnen, maar dat was niet echt duidelijk. Alleen ' overgangsregeling' en de jaartallen 2015 en 2016....dan ga ik er niet van uit dat dat al voorbij is ;-)