Mijn baas betaald mij structureel te laat uit, wat kan ik hier aan doen?

Ik ben in dienst bij een klein beveiligings bedrijf. Mijn baas betaald nu al 3x om de maand te laat uit zonder dat van te voren te melden. Ik moet expliciet vragen waar mijn geld blijft. Hij geeft als reden dat het bedrijf waardoor hij is ingehuurd geen geld over maakt. Maar ondertussen heb ik nu ook geen geld voor benzine om deze maand weer uren te maken, en worden de uren die ik nu dus niet kan werken gewoon weg gestreept. Wat kan ik hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit ligt wat lastig, maar volgens het Burgerlijk Wetboek moet een werkgever tijdig het loon betalen. De regel is dat hij het loon over een maand (of 4-wekenperiode) uiterlijk een maand (c.q. een 4-wekenperiode) later moet betalen. Dus: het salaris over september moet voor 1 november zijn betaald. Daarna is hij wettelijk te laat. Is hij wettelijk te laat, dan krijg je recht op een wettelijke vergoeding die tot de helft van het salaris kan oplopen.

Verder is de werkgever ook aansprakelijk voor de schade en kosten die niet tijdige uitbetaling met zich mee brengen als dat een 'onrechtmatige daad' is.

Verstandig is je licht op te steken bij het juridisch loket, de vakbond eventueel, de rechtsbijstandsverzekering of een advocaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Een vestiging van het Juridisch Loket is te vinden via http://www.juridischloket.nl. Een advocaat is te vinden via http://www.advocatenorde.nl.