ik ben op 11 oktober 18 geworden waarom krijg ik pas in januari mijn studiefinanciering terwijl ik al op een hogeschool zit?

ik begin al rekeningen binnen te krijgen en ik kan mijn studenten ov nog niet activeren dus hoe zou ik het dan moeten betalen zonder mijn studie financiering

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.4K

Antwoorden (3)

Studiefinanciering wordt per kwartaal uitbetaald. Als je in een kwartaal 18 wordt, ontvang je de studiefinanciering met ingang van het kwartaal dat daarna komt. Als jij tussen 1 juli en 1 oktober jarig was, zou je het per 1 oktober hebben ontvangen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens wordt de studiefinanciering pas aan het eind van de eerste maand van het kwartaal uitgekeerd, houd hier rekening mee bij je uitgaven. De eerste stufi ontvang jij ongeveer op 24 januari 2015.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je, Prico93. Ik ken dat! :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Studiefinanciering wordt per kwartaal uitbetaald." Dit klopt niet helemaal. Het recht op studiefinanciering wordt per kwartaal vastgesteld, de studiefinanciering wordt maandelijks uitbetaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wavaria, helemaal gelijk. In de haast verkeerd geschreven. Natuurlijk wordt het per maand uitgekeerd. Bedankt.
fisbel
9 jaar geleden
@Stellalala:
De meegegeven link gaat over de tegemoetkoming scholieren. De tegemoetkoming scholieren geldt voor scholieren die een voltijdopleiding doen in het voortgezet onderwijs. Dus voor vmbo, havo, vwo, mavo, lwoo, praktijkonderwijs, vso (tot 20 jaar) en vavo in Nederland.
De temoetkoming voor scholieren lijkt me hier niet van toepassing. Vragensteller is student van een hogeschool, waarschijnlijk HBO. Je antwoord beziet verder de situatie van een MBO-er (BOL). Studiefinanciering voor MBO is anders geregeld dan studiefinanciering voor HBO/VWO. Een 17-jarige studerend aan een HBO-opleiding heeft in deze situatie recht op studiefinanciering m.i.v. 1 oktober 2014. De studiefinanciering moet uiteraard wel op tijd zijn aangevraagd. De ouders van Dev18 verliezen het recht op kinderbijslag m.i.v. 1 oktober 2014, ook als er géén studiefinanciering zou zijn aangevraagd. Zie mijn antwoord hieronder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal fout antwoord en dan zijn er nog drie die dat niet zien.
Omdat je geboren bent in het laatste kwartaal van 1996.
Je kinderbijslag is ingegaan in het eerste kwartaal na je geboorte (januari 1997 dus) en loopt door tot het eerste kwartaal nadat je 18 bent geworden. (januari 2015 is dus de eerste keer dat je ouders geen kinderbijslag meer voor je krijgen ; dit jaar voor oktober-november-december nog wel)

Studiefinanciering gaat in op het moment dat de kinderbijslag is afgelopen. En dat is dus niet op je verjaardag, maar de eerste van het kwartaal erna ; januari, april, juli of oktober. Net twee weekjes te laat geboren dus ;-)

De kosten die je maakt als je al studeert maar nog een paar maanden moet wachten, worden geacht door je ouders te worden betaald. Hebben ze , ook inclusief de kinderbijslag, dat geld niet, dan zijn daar weer andere potjes en regelingen voor.

Als je aan de universiteit studeert, heb je overigens ook voor je achttiende al recht op studiefinanciering. Deze komt dan in plaats van de kinderbijslag. Leerlingen die echter een BBL opleiding volgen, krijgen helemaal geen stufi omdat ze voldoende geacht worden te verdienen om die ene dag school te betalen.

De wet op de studiefinanciering is echter nogal in beweging, en er zijn nogal wat uitzonderingen, dus steek in elk geval even je licht op bij de IBG.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
@Marleen:
Je antwoord is op het punt van de kinderbijslag dubieus c.q. onjuist. Dev18 volgt onderwijs op een hogeschool. Daarmee zal hij geen MBO-school bedoelen neem ik aan. Hij heeft dus, ondanks het feit dat hij pas 17 jaar is, recht op studiefinanciering per 1 oktober 2014. Voor zijn ouder(s) vervalt daarmee het recht op kinderbijslag per 1 oktober 2014.
http://www.svb.nl/Images/9154NX.pdf Wat de aparte potjes en regelingen betreft (voor ouders):
Die zijn er niet in deze situatie. De tegemoetkoming ouders lijkt me niet van toepassing. Die is er onder voorwaarden slechts voor ouders van kinderen (jonger dan 18 jaar) die een voltijdopleiding doen op mbo-bol, vavo of particulier voortgezet onderwijs.
http://www.ib-groep.nl/particulieren/ouder/studiefinanciering/geld-voor-kind-onder-18.asp
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is er geen verschil (meer) tussen HBO en universiteit dan ?? Enne.....voor wie in Nederland echt niet kan rondkomen, en daardoor zijn kind niet naar school zou kunnen sturen of het OV niet kan betalen, is er altijd wel ERGENS een of ander potje. ;-)
fisbel
9 jaar geleden
HBO- studie en WO (universitair) zijn wat studiefinanciering betreft volledig gelijk aan elkaar. Informatie van belang voor een student die nog geen 18 jaar is:
http://www.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE?St=2,E=0000000000121672754,K=5622,Sxi=6,Case=obj(2426),ts=OcwDuoNew
http://www.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE?St=408,E=0000000000121711591,K=5622,Sxi=6,Case=obj(9434),ts=OcwDuoNew ------------------------------------------------------------ EXTRA POTJES
De Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten (WTOS) biedt in deze situatie géén mogelijkheid tot bekostigen studie.
http://www.st-ab.nl/normwtos.htm en gedetailleerd: http://wetten.overheid.nl/BWBR0012438/geldigheidsdatum_16-10-2014#Hoofdstuk1 Wat betreft het niet kunnen betalen van een studie kind is er de WTOS óf er is kinderbijslag óf er is (recht op) studiefinanciering. De overheid gaat er vanuit dat deze mogelijkheden toereikend zijn, ook bij een inkomen op bijstandsniveau. In de situatie van Dev18 is er het recht van studiefinanciering. Een beroep doen op een potje bij de gemeente bijvoorbeeld bijzondere bijstand zal op grond van bovenstaande 3 voorzieningen worden afgewezen. Er kan in sommige situaties soms wel een vergoeding zijn voor reiskosten bij een afstand van meer dan 10 km. Zie de informatie van een willekeurige gemeente:
http://hardenberg.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/341 Een nogal (algemene) onbekende regeling is de volgende:
In bepaalde situaties is een extra reiskostenvergoeding van het DUO mogelijk als je met het openbaar vervoer niet of niet op tijd op school komt. De standaardvergoeding is € 102,29 per maand. Ook is een extra reiskostenvergoeding mogelijk als er BUTEN je schuld onkosten zijn gemaakt omdat het studentenreisproduct niet op tijd is klaargezet in een ophaalautomaat of omdat de OV-chipkaart niet gebruikt kan worden. De schadevergoeding kan aangevraagd worden bij de Klantenservice OV-chipkaart - zie link. Als er extra reiskosten gemaakt zijn omdat de studiefinanciering te laat is toegekend, kan het het formulier Aanvraag schadevergoeding studentenreisproduct naar DUO. worden opgestuurd.
http://www.ib-groep.nl/particulieren/student-hbo-of-universiteit/ov-en-reizen/extra-reiskosten.asp
fisbel
9 jaar geleden
De eerste link werkt niet. Hier nog een keer:
http://www.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE?St=408,E=0000000000121711591,K=5622,Sxi=6,Case=obj(2426)
Je schrijft dat je een studie bent begonnen bij het hoger onderwijs. Ik neem aan dat je een HBO-studie bedoelt.

In het hoger onderwijs (hbo- of universitaire opleiding) geldt geen minimumleeftijd voor studiefinanciering. Je kunt dus ook studiefinanciering krijgen als je nog geen 18 jaar bent.

Ben je nog geen 18, dan krijg je recht per het eerste kwartaal van je studie. Begin je op 1 september met een studie en ben je op 1 juli nog geen 18 jaar? Dan heb je dus recht op studiefinanciering per 1 oktober van het studiejaar. Onderdeel van de studiefinanciering is het OV-reisproduct. De OV-kaart geldt dus per 1 oktober 2014 als je alles goed geregeld hebt.
Je moet je studiefinanciering wel op tijd hebben aangevraagd.

Voor je ouders is er vanaf 1 oktober 2014 geen recht meer op kinderbijslag. De kinderbijslag stopt ook als de studiefinanciering niet of niet op tijd is aangevraagd. Zie bron 2
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Enige juiste antwoord! Als hij/zij op de hogeschool zit (wat er in de vraag staat) heeft hij/zij wel al recht op studiefinanciering!
fisbel
9 jaar geleden
Dank u voor uw reactie. Ik ging door de twee andere afwijkende antwoorden met positieve beoordelingen en mijn antwoord met negatieve beoordeling al aan mezelf twijfelen (...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begrijp die andere antwoorden ook totaal niet. Iedereen weet dat je vanaf 1 okt recht hebt op stufi als je na 1 juli 18 wordt, zelfs als je nu nog maar 16 zou zijn!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Iedereen weet", Pelle? Blijkbaar niet en het staat vrij om deze vraag te stellen en hem onbedoeld verkeerd te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zeg niet dat iemand de vraag niet mag stellen maar als je zo fout zit dan zorg je dat je verkeerde antwoord wordt verwijderd.