Mag ik tijdens de wsnp een uitkerende schadevergoeding houden?

Ik zit in de wsnp. Ik heb een schade ingediend vanwege wateroverlast in onze nieuwbouw. Denk aan drainage aan laten leggen tuin meerdere malen hebben moeten laten bestraten bijwerken , schade aan spullen in de schuur vanwege wateroverlast. Nu heeft mijn bewindvoeder eerder eens aangegeven dat dit bedrag in me boedelrekening zou worden opgenomen. Echter dit is geleden schade waarvan ik zelf ook nog wel wat dingen moet vervangen. Moet ik dit bedrag echt wel volledig afstaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (1)

Een vergoeding voor materiële schade komt in beginsel volledig aan de boedel toe. Slechts in die gevallen waarin de rechter-commissaris toestemming heeft verleend aan schuldenaar om bepaalde, noodzakelijke kosten te maken, kan de schuldenaar de daadwerkelijk kosten declareren bij de bewindvoerder, onder overlegging van facturen/offertes/bonnetjes e.d.

(Uit: Richtlijnen voor de behandeling van schuldsaneringen bij de rechtbank Zeeland-West-Brabant)

Beroemd in dit verband is ook de uitspraak van de Hoge Raad van 22 november 2002 (NJ, 2003, 32) Hier was de uitpraak dat de letselschade / smartengeld de boedel toebehoorde. Lees 3.3.2 in de bron.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord! Dus stel ik heb toen der tijd de fiets van mij en me zoon gedeclareerd en een elektrische quad die we nu hebben weg moeten gooien vanwege de schade zou ik wel die dingen opnieuw mogen aanschaffen als ik toestemming krijg van de rechter commissaris ?
fisbel
9 jaar geleden
Volgens de richtlijnen Zeeland / West - Brabant is het antwoord: Ja.
U moet wel de nota's hebben bewaard. Overlegt u met uw bewindvoerder.