Ik heb in België gewoond en heb daar bijna 3 jaar gewerkt. ik woon nu terug in Nederland, Heb ik recht op een ww of een andere uitkering?

Ik heb officieel nog altijd een contract bij mijn werkgever in België, maar ben gestopt met werken en heb in België een tijdelijk ziekteuitkering gehad, toen dit stopgezet werd ben ik terug na Nederland moeten verhuizen en heb nu dus totaal geen inkomen meer

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord weggehaald, want de situatie blijkt nogal veranderd. Je hebt helemaal nergens meer recht op. De enige manier om nog een beetje comfortabel terug te keren naar Nederland is EERST een baan regelen, DAN een woning, en DAN terugkeren, Je hebt in principe geen recht op een uitkering., Ik ben nog een beetje aan het uitvogelen wat je anders zou moeten doen dan op de zak van familie en vrienden teren tot je weer wat hebt, maar dat valt vooralsnog niet mee..... Je bent het land makkelijker uit dan weer in.

Antwoorden (1)

Er zijn veel dingen die een rol spelen:
1. Je nationaliteit
2. Je opgebouwde rechten in Nederland voor je vertrek naar België
3. Je statuut (oude benaming: arbeider, bediende, vertegenwoordiger = loontrekkend, dan wel zelfstandige en dan moet je die jaren je sociale bijdragen betaald hebben)
4. Een volgorde van 'inkomstengarantie', waarbij het laatste niveau het leefloon is bij wat in België het OCMW noemt.

Als je deze puntjes beantwoord, dan kunnen er gemakkelijker antwoorden geformuleerd worden. Ik ga nu vanuit veronderstellingen om te antwoorden:

1. Stel je bent Nederlander
2. Je werkte 10 jaar loontrekkend in Nederland en verhuisde dan naar België
3. Je werkte 3 jaar in België als loontrekkend.
4. Je deed geen eigen opzeg in België (= bewuste werkloosheid)
5. Je komt terug en kunt je inschrijven als werkzoekende in Nederland
6. De tegenhanger van de RVA bij ons (kom even niet op de naam bij jullie en beantwoord dit tussen twee werkpostjes, maar je kent het wel) zal je aanvraag onderzoeken en wellicht goedkeuren als je je C64 toont met vermelding van reden van je gedwongen ontslag in België (sinds 2014 moet men de reden vermelden, dit maakt veel duidelijk waar vroeger veel manipulatie was in zo'n internationale gevallen)
7. Indien de uitkeringsinstantie niet kan tussenkomen moet je een leefloon aanvragen.

Tussendoor kunnen veel dingen veranderen die je meteen tot een leefloon dwingen. Als je bovendien geen Nederlander bent en een vreemdelingenkaart wil, moet je net een arbeidstoestand kunnen voorleggen en kun je het helemaal vergeten. In België zijn ze daar veel lakser (lees: gemakkerlijker) in, maar met de grote staatsschulden normaliseert België nu ook versus Nederland.

Toegevoegd na 31 seconden:
erratum: gemakkelijker