Wat is nu precies het verschil tussen een werkster, een alphahulp en een thuiszorgmedewerker?

Is het nou zo dat een thuiszorgmedewerker een werkster is, die door de overheid wordt betaald, of heeft deze nog andere taken (medisch?) en wat is dan de alphahulp?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Er zit overlap in die termen, de benaming heeft onder andere te maken met de juridische status.

Eerst maar eens de werkster: dat is geen officiële (juridische) term, maar een benaming voor iemand die je inhuurt om het huishouden te doen. Dat kan wit of zwart zijn (zwart mag uiteraard niet, maar gebeurt in de praktijk wel) en kan zijn omdat je het zelf niet kunt (bijv. door ziekte) maar ook omdat je fulltime werkt en geen tijd hebt voor je eigen huishouden, of omdat je er niet van houdt, etc.

Een Alfahulp is vooral een min of meer juridische term. Voor de alfahulpen is de zgn. "regeling dienstverlening aan huis" in het leven geroepen. Alfahulpen verlenen eenvoudige huishoudelijke hulp (net als een werkster, je zou een alfahulp ook een werkster kunnen noemen als je dat wilt) bij mensen thuis en vallen onder een versimpelde loondienstconstructie. Dat betekent dat zij niet in volledige loondienst zijn (ze kunnen werken via een bemiddelings- of thuiszorgorganisatie, of in (gedeeltelijke) loondienst zijn bij iemand met een persoonsgebonden budget) en werken nooit op meer dan drie dagen bij dezelfde cliënt. Ze zijn niet verzekerd voor de WW en arbeidsongeschiktheid en bouwen geen pensioen op. Ook krijgen ze bij ziekte hooguit 6 weken doorbetaald in plaats van de 2 jaar die gelden bij een volledige loondienst. Daar staat tegenover dat er geen werkgeverspremies afgedragen hoeven te worden. Een alfahulp krijgt meestal een brutoloon uitbetaald.

Een thuiszorgmedewerker is iemand die werkt via een thuiszorgorganisatie. Dat kan een verpleegkundige zijn, verzorgende of helpende, maar kan ook een huishoudelijke hulp zijn. Zowel een alfahulp als thuiszorgmedewerker werkt in principe bij mensen met een indicatie voor zorg. Dat zijn dus mensen die het huishouden niet zelf kúnnen doen door ouderdom, ziekte of handicap. De meeste huishoudelijke hulp valt onder de WMO (wet maatschappelijke ondersteuning) die door de gemeentes wordt uitgevoerd. Hulpen werken als het goed is altijd wit.

Een probleem in deze vorm van zorg is dat soms thuiszorgorganisaties die huishoudelijke hulpen in loondienst hadden, hun medewerkers ontslaan om hen vervolgens via een soort bemiddelings- (en soms verkapte loondienst) constructie als Alfahulp weer aan het werk te zetten. Daarmee verliezen de hulpen hun rechten voor een groot deel, nog los van het feit dat het belastingtechnisch niet altijd klopt.