veranderd toetsinkomen bij hypotheek?

Klopt het dat je voor het toets inkomen voor de belasting een bedrag van het bruto jaarinkomen mag aftrekken wanneer je een eigen huis hebt? En geldt dit ook wanneer dit pand verhuurd wordt?

Toegevoegd na 50 seconden:
Dit ivm met aanvragen van eventuele toeslagen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, het toetsingsinkomen voor de toeslagen (verzamelinkomen box 1,2,3) verandert door de hypotheekrenteaftrek. U moet niet uitgaan van de betaalde hypotheekrente. Nauwkeuriger is om uit te gaan van het saldo inkomsten en aftrekposten eigen woning. Voorbeeld: u betaalt € 9000 hypotheekrente, de bijtelling inkomen vanwege het eigenwoningforfait is € 1000. Het saldo inkomsten en aftrekposten eigen woning is € 8000.

Voortbordurend op bovenstaand voorbeeld: uw verzamelinkomen in box 1 (inkomen uit werk en woning) is zonder hypotheekrenteaftrek € 40.000 Vanwege de hypotheekrenteaftrek is er een aftrekpost van € 8000. Het nieuwe verzamelinkomen box 1 wordt € 32.000

Bij het invullen van het belastingformulier telt voor de toeslagen in dit voorbeeld dus deze € 32.000 Ik heb al tallozen zo aan een toeslag kunnen helpen, omdat er uitgegaan werd van het bruto inkomen in plaats van het verzamelinkomen.
fisbel