Welk rechtsgebied kan ik het meest geld verdienen?

Strafrecht, Europees recht of privaatrecht enz. Ik weet wel dat er verschil is als je een goed advocaat wordt of niet. Of officier van justitie. Maar meer in z'n algemeenheid wat verdient nou het best en waarom ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het niet veel belangrijker wat je het leukst vindt om te doen ? Met uitsluitend geld als drijfveer , hou je iets wat je niet ligt toch niet lang vol dunkt me.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volg je passie !! Dan wordt je succes vol . Voor je zelf en anderen . Zo'n zgn Zuidas advocaat werkt vaak 60 uren of meer in de week dat hou je alleen vol als het je drive is . Het is een rat race voor een ander wiens ding het niet echt is .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is niet per se het geld, ik snap het als ik die indruk heb gewekt. Ik zoek veel op over alle rechtsgebieden, maar als het over het salaris gaat is dit niet zo makkelijk te vinden. Ik ben benieuwd naar wat het meeste geld verdient, of er daarna nog veel doorgroeimogelijkheden zijn en waarom dit zo is? Dank u

Antwoorden (2)

De hoogste baanzekerheid en het hoogste startsalaris vind je bij Fiscaal Recht. Daartegenover staat dan wel weer de hoogste werkdruk en meeste overuren. Een goed fiscalist kan een bedrijf miljarden aan belasting besparen en is dus ook erg belangrijk voor de maatschappij.

Verder ligt het natuurlijk ook aan waar je talent ligt, als je een enorm goede strafpleiter bent en totaal niks kunt met cijfers, kun je beter strafrechtadvocaat worden dan fiscalist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel even een kleine kanttekening: van mensen met een master in strafrecht is wel een overschot en relatief weinig opleidingsplekken (als advocaat-stagair) en veel minder banen (en de banen buiten de togaberoepen, verdienen niet zo heel goed). Maar inderdaad, als je hoofdpijn krijgt bij 1 + 2 = 3 moet je niet aan fiscaal recht gaan beginnen.
Poet
9 jaar geleden
Is het niet moglijk om gemiddeld wat minder uren in de week werken?
In België probeer je dan best op te klimmen tot je erkend advocaat raakt bij het Hof van Cassatie, het hoogste rechtsorgaan in België (dat zich niet over de grond van de zaak buigt, maar o.a. over de procedures en desnoods de zaak terugstuurt naar een ander rechtsdistrict). Zie www.cass.be

Ook het Hof van Straatsburg kan een mooie optie zijn.

Voor de rest kun je niet klagen, een advocaat rekent al snel 2.500 EUR voor een standaard procedure in eerste aanleg bij de nieuwe familierechtbanken, en dus telt dit al snel. Wie efficiënter werkt met informatica, kan dit in vrij korte tijd en zou dit eigenlijk aan een derde van de prijs kunnen.

Maar dit bericht zal mij wellicht zeer kwalijk genomen worden, hoewel ik echt zeer goed thuis ben in deze materie...

Voor Nederland: Maar misschien kun je ook bij NAM of bij de concurrentie daarvan werken.

Lees maar eens het artikel op http://www.dehaanlaw.nl/attachments/article/92546/WAG%20DvhN%20Hoogezand%2020140926.pdf

PS: Startende advocaten verdienen bitter weinig bij grote advocatenkantoren. Daar gaan de topadvocaten meestal met de grootste wedden lopen. Als je durft alleen starten en later associeert met maximaal twee anderen, kun je zelf vooraan de inkomstenladder blijven staan...

Normaal moeten advocaten echter verzoenende mensen zijn die pas het laatst denken aan hun inkomen. Maar bij vrije beroepers (ben dat ook zelf) is dat meestal wishfull thinking.