waarom krijgen folderlopers een vergoeding onafhankelijk van leeftijd en geen uurloon ?

Mijn zoon van 14 loopt folders, en zijn loon is onderverdeeld in een vaste vergoeding (onafhankelijk van leeftijd) en een flexibele afhankelijk van gewicht.

Als er veel folders zijn of dikke pakkketten (plm 10x per jaar) moet hij dus ipv 1x wel 3 x heen en weer lopen van en naar huis, dwz ipv 1 uur wel 2 uur. Terwijl hij er maar 3 euro meer voor krijgt. Ipv 5,50 zoiets wordt het dan iets meer.

Mag dat ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja, dat mag.

Loon in Nederland mag op uurloonbasis zijn of op stukgoedloon. De meeste banen gaan uit van betaling per uur, sommige banen betalen per project. Met name ZZP'ers worden op deze manier betaald. Maar ook bv het bezorgen van folders en kranten gaat op deze manier.

De reden is voornamelijk omdat er niet gecontroleerd kan worden of iemand ook echt de uren heeft gewerkt die hij opgeeft en fraude met de urenregistratie erg gemakkelijk wordt. Zelfs als iedereen wel eerlijk zou zijn dan zou bv bij een folderwijk de één de folders in een uur bezorgen terwijl een ander er anderhalf uur over doet. Dan zou degene die langzamer werkt dus een hoger bedrag voor hetzelfde werk krijgen.

Overigens krijgt je zoon waarschijnlijk een wijkvergoeding en daarnaast een bedrag per folder (afhankelijk van het gewicht van de folder). Bij een aantal zwaardere folders neemt het bedrag per bezorging daardoor toe. Het bedrag dat hij krijgt is vooraf vastgesteld, het is een totaal bedrag ongeacht de bezorgduur.

Je stelt dat hij normaal ongeveer 1 uur bezig is en €5,50 voor betaald krijgt. Bij de zwaardere pakketten doet hij er 2 uur over en krijgt €8,50. Dat is dus tussen €4,25 en €5,50 per uur wat hij verdiend met de folders, het minimumloon voor een 15 jarige is €2,59 (bruto) per uur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank, het onrecht vind ik dat als hij een normaal aantal folders heeft 1x hoeft te lopen en bij meer al 2-3 x, in die weken (plm 8 per jaar) dan is de compensatie adhv gewicht natuurlijk niet redelijk. maar goed, een kind moet al blij zijn dat hij iets heeft ...

Andere antwoorden (1)

Dat mag. Folderlopers en krantenbezorgers zijn niet in loondienst. Er is dus ook geen minimumloon. Ze krijgen een vergoeding per stuk en meestal wat toeslagen. Als de vergoeding als 'te laag' wordt beoordeeld, kan men op zoek gaan naar een andere verspreidorganisatie.
Computoon