‘ik ben net 22 jaar geworden krijg ik meer wajong ?’

krijg ik meer geld dan toen ik 21 was ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja volgens mij wel, tot je 23ste geloof ik. Het beste kun je het uwv even bellen daarover.

Antwoorden (2)

Heeft u op of na 1 januari 2010 voor de eerste keer Wajong aangevraagd? Dan heeft u ‘nieuwe Wajong’. Heeft u vóór 1 januari 2010 voor de eerste keer Wajong aangevraagd? Dan heeft u ‘oude Wajong’.

Vanaf 1 januari 2015 gaat de Participatiewet in. Dat betekent het volgende:

U houdt recht op Wajong als u aan de voorwaarden blijft voldoen.

Beoordelen
U bent al beoordeeld op uw mogelijkheden om te werken. Misschien wordt u al begeleid bij re-integratie. U krijgt hierover in de periode tussen 1 januari 2015 en 1 januari 2018 een brief om deze beoordeling te bevestigen.

Werk
Heeft u vragen over werk? Neem dan contact op met UWV Telefoon Werknemers via 0900 - 92 94 (€ 0,04 per minuut, met een starttarief van € 0,045, plus uw gebruikelijke belkosten). Of kijk op werk.nl.

Uitkering
Vindt UWV dat u (gedeeltelijk) kunt werken, maar u werkt niet? Dan wordt de hoogte van uw uitkering vanaf 2018 lager. Namelijk 70% van het minimumloon. Dit is nu 75%. Blijkt dat u niet meer kunt werken? Dan blijft de hoogte van uw uitkering 75% van het minimumloon.

Uitkering
Je kunt de rekenhulp gebruiken op onderstaande link om te zien wat je uitkering zal zijn:
http://www.uwv.nl/particulieren/rekenhulpen/nieuwe-wajong.aspx

Toegevoegd na 1 minuut:
Val je onder de oude Wajong dan vind je hier de rekenhulp:
http://www.uwv.nl/particulieren/rekenhulpen/oude-wajong.aspx
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is toch geen antwoord op de vraag? VS wil weten of de uitkering hoger wordt vanwege het feit dat hij/zij 22 wordt, niet wat er allemaal gaat veranderen met de invoering van de Participatiewet.
Ja, de Wajong is gebaseerd op het minimum(jeugd)loon. Jij zult onder de nieuwe Wajong vallen, dan krijg je als je niet studeert doorgaans 75% van het minimum(jeugd)loon en als je studeert 25%. Er kunnen uitzonderingen zijn op die percentages zoals bij een andere maatman bij werkenden of een hoger percentage bij hulpbehoevendheid, maar de grootste groep valt in één van die categorieën en ontvangt dus 75 of 25% van het minimum(jeugd)loon.

Tot je 23e verjaardag val je in de jeugdschalen, en geldt dus dat je bij elke verjaardag een wat hogere uitkering krijgt. Kortom: het minimumjeugdloon voor een 22-jarige is hoger dan dat van een 21-jarige, dus het afgeleide uitkeringspercentage daarvan is dat ook.

Als je eenmaal 23 bent, verandert de hoogte van je uitkering nog wel door indexering en - zoals volgend jaar met de invoering van de Participatiewet - veranderingen in de wetgeving, maar stijgt de uitkering niet meer vanwege je leeftijd. Wel kan je uitkering worden aangepast wanneer je gaat werken of wanneer je minder arbeidsongeschikt zou worden.

Als je op dit moment een toeslag ontvangt op basis van de Toeslagenwet omdat de hoogte van je uitkering lager is dan het voor jou geldende sociaal minimum, dan is het mogelijk dat het in de praktijk niet uit maakt: je uitkering zou dan wel hoger worden, maar de toeslag wat lager.