Bijstand: Wanneer bestaat een huishouden uit meerdere personen?

Waarschijnlijk geraak ik zeer binnenkort helaas in de bijstand.... Nou is mijn vraag dus wanneer bestaat een huishouden uit meerdere personen of word je beschouwd voor de bijstand als alleenstaande?

Dit is belangerijk om te weten ivm met het eigen vermogen wat iemand mag hebben.

Huishouden meerdere personen: Max 11.700 euro
Aleenstaand: 5850 euro.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een gezamenlijke huishouding voert. Dus samenwoont met 1 of meerder personen, alles hierover in de link.
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/707
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp: Ik woon thuis bij mijn ouders en broers/zussen dan word dat gezien als samen wonen? Dus ik zou dan 11.700 euro aan max eigen vermogen mogen hebben?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat veranderd de zaak, dan hebben jullie mogelijk recht op een gezinsuitkering, dus 1 uitkering voor het hele gezin. Al jullie inkomens en vermogen wordt bij elkaar opgeteld en daaruit wordt bepaald of jullie hier recht op hebben, de kans is klein, maar aanwezig.
http://www.k5-gemeenten.nl/internet/gezinsuitkering-wie-horen-er-bij-het-gezino_3205/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke maar dat beantwoord dus nog steeds mijn vraag niet.... Mag ik in mijn situatie, dus als thuiswonend met ouders en broes/zussen nou max 11.700 euro aan eigen vermogen hebben of alleen 5850 euro? Dat is mij dus onduidelijk....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gezamenlijk mogen jullie dat bedrag hebben, dus jij en de rest van het gezin samen.Alle eigen vermogens en inkomens worden bij elkaar opgeteld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En waarde van voertuigen etc. toch ook?
fisbel
9 jaar geleden
Niet altijd telt het vermogen mee. In mijn gemeente gevonden bij vraag en antwoord: Telt vermogen van werkende mee in de kostendelersnorm?
Als het vermogen van de werkende is en niet een gezamenlijk vermogen is, dan telt dit niet mee voor het toekennen van een uitkering. De kostendelersnorm wordt bepaald door het aantal personen dat een gezamenlijke huishouding voert.

Antwoorden (1)

Jij woont dus niet op jezelf, maar bij je ouders, broers en zussen in huis.

Iemand heeft recht op bijstand wanneer hij niet genoeg inkomen of eigen vermogen heeft om in zijn levensonderhoud te voorzien. De leeftijd is 18 jaar of ouder en er kan geen beroep worden gedaan op een andere uitkering.
Onder eigen vermogen valt niet alleen spaargeld, maar bijvoorbeeld ook een auto en het eigen huis. Wat het maximaal eigen vermogen dat je voor de bijstandswet mag hebben is, hangt af van de samenstelling van het huishouden.

Jij hebt geen eigen huishouden. Jouw ouders runnen het huishouden waar jij deel van uitmaakt. Dus het inkomen van jouw ouders en eventueel dat van een werkende broer of zus bepaalt of jullie met z'n allen recht hebben op bijstand. Het maximum bedrag dat jullie allemaal samen aan eigen vermogen mogen hebben om bijstand te kunnen krijgen is € 11.700.
Amadea