Niet direct opeisen kindsdeel, kan/mag dat?

In het testament van de vader staat: “De aan mijn overige erfgenamen toebedeelde vorderingen in contanten ten laste van mijn echtgenote zullen renteloos en eerst opeisbaar zijn bij haar overlijden. Zij zullen echter onmiddellijk en zonder enigeingebrekestelling opeisbaar zijn indien zij geplaatst wordt in een verpleeghuis of soortgelijke instelling”
Hij is inmiddels al 15 jaar geleden overleden.

De moeder is net opgenomen in het verpleegtehuis. Echter, het geld zit nog in de woning, en is in feite dus niet echt opeisbaar, alleen maar op papier. Moeten we het geld nu zij net is opgenomen, direct opeisen, of kan dit ook over een jaar, als de woning verkocht is? (we moeten nog wachten met de verkoop mbt bewindsvoering enzo)
Want als wij het nu al opeisen, komt het bij ons vermogen, en moeten we er extra vermogensbelasting over betalen, terwijl we er niets mee kunnen doen (er is geen rente- clausule in het testament)

Mijn vraag is dus: moeten we het per direct opeisen (en dus opgeven bij de belastingdienst), of kunnen we daar ook nog een jaar mee wachten?

Ik wacht met spanning op jullie antwoorden! (liefst met bronvermelding)

9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het is helemaal afhankelijk van de situatie wat voor jullie handig is.
Het is voor ons lastig om te adviseren wat je moet doen als wij de situatie niet kennen.

De erfenis wordt niet alleen bij je vermogen opgeteld, maar er moet ook erfbelasting over betaald worden over het bedrag dat boven de 19.868 is. (in geval van kind dat erft van ouder, anders gelden er andere bedragen)

Bereken voor jezelf hoeveel dit gaat kosten

Voor de moeder geld waarschijnlijk dat ze minder recht heeft op tegemoetkomingen e.d. en een hogere eigen bijdrage heeft voor de zorg als ze eigen vermogen heeft.
Men vindt nu eenmaal dat het eigen vermogen opgesoupeerd moet worden.

Bereken dus ook hoeveel dat scheelt in geld.
Vervolgens zou ik de goedkoopste oplossing kiezen.

Overigens is er ook nog een mogelijkheid voor de moeder om een belastingvrije schenking te doen aan de kinderen. Dit mag jaarlijks 5229 euro zijn.
(Je kunt ook een eenmalige verhoogde belastingvrije schenking aanvragen. Het kind moet dan tussen de 18 en de 40 zijn. En de schenking moet dan worden besteed aan een studie of een woning. Dat bedrag is nu tijdelijk 100.00 euro, normaal de helft)
Op die manier hoef je dan geen belasting te betalen maar wordt het bedrag dat je tegoed hebt uitgespreid over meerdere jaren (als het echt een hoog bedrag is)
Mijn grootvader doet dit al jaren. Ieder jaar krijgen kinderen en kleinkinderen een envelopje met geld.

Kijk op de site van de belastingdienst voor meer informatie.

Toegevoegd na 54 seconden:
Maar je hoeft je kindsdeel inderdaad niet direct op te eisen (gezien de vraag in de titel)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De vordering is sowieso opeisbaar en komt dus terecht in Box III. Er is geen ontkomen aan.

Toegevoegd na 19 uur:
Als je een jaar wacht of wat dan ook, dan is de aangifte niet correct verlopen. Overigens heb je toendertijd al erfbelasting betaald, dat scheelt alweer.Of je de vordering opeist of wacht, de vordering is op grond van het testament opeisbaar geworden.Helaas is het voor veel mensen een probleem als een huis onverkoopbaar is of minder opbrengt dan verwacht; liquide maken is moeilijk. Daar heeft de belastingdienst niets mee te maken en het erfrecht evenmin. Je ontvangt immers wat er nog van de nalatenschap rest. Dat de vordering wordt opgeteld bij je box III is voortvloeisel uit de wet: iedereen betaalt 1,2% over Box III. Het huis wordt geschat op de WOZ-waarde, dus dat is in elk geval helder. In het uiterste geval kan je overleggen met de belastingdienst, maar of dat wat oplevert is de vraag.