Ik studeer, en wil wonen bij mijn zus, heeft dit gevolgen voor haar huurtoeslag?

Hallo allemaal, ik woon in Utrecht en volg een studie in Den-haag. Mijn zus die woont heel vlakbij mijn school dus ik verblijf ongeveer 4 dagen (en soms zelfs vaker) bij mijn zus. Dit omdat ik moet werken in Utrecht. Nu ontvang ik een studiefinanciering, en is het misschien toch verstandig om deze op uitwonend te zetten, omdat ik nog heel weinig thuis verblijf, en ik dat geld goed kan gebruiken voor mijn studie.

Maar, nu is mijn vraag: mijn zus heeft niet een hoge inkomen, en zij ontvangen een huurtoeslag. Als ik mijzelf op uitwonend zet, en dus op haar adres zet, heeft dit dan gevolgen voor haar huurtoeslag?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Voor de huurtoeslag heeft het inwonen consequenties. Het inwonen kan gunstig uitpakken maar ook ongunstig. U bent medebewoner. Uw inkomen telt mee voor de huurtoeslag. Studiefinanciering telt niet mee voor de huurtoeslag.

Het maximum inkomen om voor huurtoeslag in aanmerking te komen is voor een alleenstaande € 21.600 Als uw zus een inwonend kind heeft is dat € 29.325 Samenwonen met u al of niet met inwonend kind – maximuminkomen is € 29.325.

U kunt door een proefberekening huurtoeslag te maken zien wat de consequenties voor de huurtoeslag zijn van het inwonen voor uw zus. Zie de bron.
fisbel