Hoe kan ik uit een Excel2010 tabel het aantal unieke cellen in een kolom optellen waaraan meerdere criteria zijn gesteld?

Bijvoorbeeld in onderstaande tabel zou de uitkomst van de som van het aantal unieke cellen voor periode 3, 4 moeten zijn

perioden
a 3
b 2
c 3
d 4
e 3
e 2
f 3

periode = 3
aantal unieke cellen = ?

Toegevoegd na 1 dag:
Uitbreiding vraag: hoe is de formule bij twee variabelen (kolom B perioden en kolom C code)? Zie bijlage.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Als de letters in kolom A staan en de cijfers in kolom B, dan lukt het met de volgende formule:
=SOM(ALS(INTERVAL(ALS(B1:B9=3;VERGELIJKEN(A1:A9;A1:A9;0));RIJ(A1:A9)-RIJ(A1)+1);1))

Let op! Dit is een array-formule. Bij het invoeren van deze formule moet je daarom op CTRL-SHIFT-ENTER drukken, en niet alleen op ENTER.

De 3 kun je vervangen door een ander criterium, of door een verwijzing naar een cel met daarin het criterium.
bamibal
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk dank voor uw snelle reactie en antwoord.