Als 17 jarige studeren, studiefinanciering?

Je hebt studiefinanciering tot je 18e, als je op 17 jaar gaat studeren, gaat dit nog door of stopt het?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (1)

Normaal gesproken krijg je juist als je al 18 bent studiefinanciering. Als je nog geen 18 bent als je gaat studeren, krijg je vanaf oktober studiefinanciering, en moet je september 'overleven'. Ook krijg je geen studentenreisproduct voor oktober dit jaar.

Dit heeft te maken met een regeling dat de kinderbijslag voor je ouders per kwartaal ingeschaald is, en dus krijgen je ouders in september nog kinderbijslag. Bespreek eens met je ouders wat er financieel mogelijk is.

Vanaf oktober wordt dit echter stopgezet, en krijg je je studiefinanciering om te gaan studeren, ook al ben je nog maar 17.

Voor meer info, en de hoeveelheid studiefinanciering, kijk op de volgende link:

http://www.duo.nl/particulieren/student-hbo-of-universiteit/studiefinanciering/weten-hoe-het-werkt.asp

Toegevoegd na 52 seconden:
voor oktober dit jaar bedoel ik dus ook vóór oktober dit jaar. Je zit dus in september zonder reisproduct.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In mei word ik pas 18, betekent dat ik van oktober tot mei kinderbijslag misloop? En stel dat mijn studie in een andere provincie is, kan ik op mijn 17e al op kamers? Heb ik als ik mijn propedeuse niet haal een extra kans? Wat zijn eigenlijk de voordelen van mijn overgeslagen jaar?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je loopt dan de kinderbijslag mis, maar je krijgt er studiefinanciering voor terug, wat in de meeste gevallen financieel voordeliger is. Je mag in principe op je 17e al op kamers, mits je toestemming krijgt van je ouders. Er gelden geen uitzonderingen voor het bindend studieadvies. Er zijn in principe niet zoveel voordelen voor je overgeslagen jaar, je loopt gewoon een jaar voor, en daarom komt alles een jaar eerder. De beslissing wordt vaak ook niet genomen omdat je daar voordeel aan hebt, maar omdat het beter voor jezelf is om uitgedaagd te blijven worden, ook als het reguliere traject te langzaam voor je is. In principe ben je gewoon een jaar eerder 'klaar'.
fisbel
9 jaar geleden
Ik kan dit antwoord bevestigen. Als er met een HBO- of universitaire studie wordt begonnen vervalt het recht op kinderbijslag. Als de student nog geen 17 jaar is, vervalt eveneens het recht op kinderbijslag. Een student die op 1 juli 17 jaar is krijgt studiefinanciering vanaf het kwartaal dat volgt op de begindatum van de studie. Als de opleiding op 1 september begint, start de studiefinanciering dus m.i.v. 1 oktober.
www.svb.nl/Images/9154NX.pdf
http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/kinderen-en-geld/18-jaar.html