Krijg erfenis via notaris moet hij alles regelen of moet ik ook in actie komen?

alles staat al in testament en hoe zit het met de belasting want gaat om geld en een deel van het huis

Toegevoegd na 22 minuten:
Ben geen familie maar ben eigenlijk hun kind ken ze al mijn hele leven en eigenlijk mij tweede moeder en vader.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Dat huis zal wel verkocht worden en de notaris zorgt dat de belasting wordt betaald en jij krijgt wat je daarna toekomt.
Ivana
9 jaar geleden
Er is natuurlijk overleg met de notaris, maar als hij iets van je moet weten wordt je door zijn assistente opgebeld. Verder kan je rustig afwachten en hef je zelf niets te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja huis word verkocht

Het beste antwoord

Dat gaat niet vanzelf! Eerst zal er een testamentair-excuteur moeten zijn, iemand die de erfenis afwikkel. Dat kan de notaris zijn, als de erfgenamen dat vragen, of een in het testament benoemde persoon. Die zorgt voor de afwikkeling van de nalatenschap. De woning moet via de notaris op jouw naam worden gezet, of verkocht. Net wat je kiest. Hij verzorgt ook de belastigaangifte van de overledene. De uiteindelijke opbrengs die je krijgt is bruto of netto, net wat je vraagt.
Je kunt het ook helemaal zelf doen. Vraag dan aan de notaris een verklaring van erfrecht. Daarmee kun je bankrekeningen opheffen, de woning verkopen etc.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja kan vragen OF de notaris het regelt dus de notaris KAN het doen maar zo niet moet je zelf aangifte doen of de belasting stuurt je vanzelf een aangifte . Dus vraag de notaris of hij het voor je afhoud maar ga er zeker NIET van uit ! Ik zelf heb pas nog in m'n omgeving meegemaakt dat iemand wat had ge erft en er een jaar later nog via testamentair executeur nog een aangifte en aanslag kwam . Dus je bent altijd zelf verantwoordelijk .