Contract verlopen bij een groothandel, Nadat contract was verlopen zeiden ze dat ik nog minuren had en dat moest betalen enof gaan werken. Mag dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Als je meer vakantie of meer verlof hebt opgenomen dan waar je toen eigenlijk recht op had, lijkt mij dit heel normaal.

Het beste antwoord

Ja dat mag.

Sterker nog: de werkgever hoeft geen arbeid ter compensatie van de minuren aan te bieden (dat is om meerdere redenen ook helemaal niet handig of verstandig), maar mag ook alleen verzoeken dat je het teveel betaalde loon terugbetaalt, doorgaans binnen 2 maanden na einde dienstverband.

Op de meeste groothandels zijn CAO's van toepassing. Die bevatten meestal ook specifieke bepalingen over minuren: zo zijn er Groothandel CAO's die de werkgever verplichten om minuren voor zover mogelijk extra in te roosteren tussen het moment van aankondiging dat het contract niet wordt verlengd en de einddatum dienstverband. Ook zijn er CAO's waar de werkgever dit niet achteraf in rekening mag brengen maar moet verrekenen met de laatste salarisuitkering (en alleen dan nog een resterend saldo mag vorderen)

Kortom: check de bepalingen over minuren bij einde contract in de op jou van toepassing zijnde CAO.

Toegevoegd na 1 minuut:
Edit: met de 2e zin (Sterker nog...dienstverband) doel ik op arbeid na einde dienstverband.