Ik ben geen student maar wel uitwonende, krijg ik dan iets van geld?

Ik word begin september 18 jaar.

Toegevoegd na 6 uur:
Ik begin eind augustus aan een fulltime baan en neem een tussenjaar voordat ik september 2015 weer ga studeren. Ik ben niet arbeidsongeschikt en ik neem aan dat ik voor de bijstand enzo niet in aanmerking kom.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Waarom zou je dat moeten krijgen dan?
Ritsuka
9 jaar geleden
huurtoeslag en zorgtoeslag waarschijnlijk, afhankelijk van je inkomen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat doe je verder met je leven?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Krijg je nog iets van geld? Nou, wat dacht je van die fulltime baan waar je mee begint? Is dat niet genoeg?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat bedoel je precies? Van wie zou je geld willen krijgen?

Antwoorden (2)

De belastingdienst heeft hier een fijne site voor: http://www.toeslagen.nl/
Hierop kun je door middel van bepaalde vragen te beantwoorden tot een antwoord komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Valt zonder meer informatie eigenlijk niet goed te beantwoorden. Maar ik waag een poging: Nee, in beginsel niet. Er kunnen wellicht omstandigheden zijn waarin je het krijgt, maar standaard heb je onder je 27e geen recht op bijstand (onder bepaalde voorwaarden wel, maar met 18 jaar zul je vermoedelijk gewoon aan de studie of aan het werk moeten). Als je arbeisongeschikt bent zijn er wel regelingen, maar dat is restrictief. Je zal vermoedelijk wel zorgtoeslag of huurtoeslag kunnen krijgen maar ook daar kan ik geen info over geven zonder meer details. Dus zonder meer details valt er weinig te zeggen. Kijk bij de bron voor meer info.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tweede link met wat meer regelingen erin verwerkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sluit ik me bij aan, meer informatie over de situatie van de vraagsteller zou fijn zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
aaabc123, bedankt voor het reageren! (de rest ook! :) ) ik heb op de sites gekeken en ik kom waarschijnlijk in aanmerking voor zorg toeslag. Stel ik kom ergens anders nog in aanmerking voor, laat maar weten! Ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste M1y2r3t4h5e6, of je recht hebt op bepaalde toeslagen of belastingvoordelen hangt af van heel erg veel factoren. Of je kinderen hebt, of je andere persoonlijke omstandigehden (ziekte, andere compensaties, belastingvoordelen) en etc. hebt. Wel zie ik dat je volgend jaar wilt gaan studeren. Wellicht heb je begrepen dat de basisbeurs (helaas) binnenkort verdwijnt (ik durf even niet te zeggen wat de precieze situatie wordt), dit zal dan vermoedelijk ook effect hebben op jouw situatie, maar zondere verdere details valt dit niet op te maken. Dus wellicht kan het geen kwaad als je je verdiept in je eigen stiuatie een bijv. een mini begroting opstelt.