De bank eist na 12 jaar hun geld terug van een lening.Nooit eerder hebben ze bij me aangeklopt .Is het dan niet verjaard?

Toegevoegd na 16 uur:
Nou zal je vertellen er is nooit aan betaald ,en nog steeds niet .En inderdaad verschillende brieven van deurwaarders ,maar ze dreigen alleen en meer niet ..dus laten we t maar zo ...
Bedankt voor jullie reacties

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Verjaringstermijn voor contractuele vorderingen (lees leningen en schulden, in elk geval iets waar je getekend voor hebt): 5 jaar
Naast de algemene verjaringstermijn, heeft de wet voor een aantal rechtsvorderingen de verjaringstermijn ingekort naar vijf jaar. Een vordering die uit een overeenkomst voortvloeit, bijvoorbeeld een geldvordering of een huurvordering, verjaart na vijf jaar (art 3:307 BW). Na verloop van vijf jaren nadat de vordering opeisbaar is geworden, kan betaling niet meer worden afgedwongen (via de rechter). Deze geldvordering blijft dan wel nog bestaan, maar de wederpartij kan dan - juridisch - niets meer ondernemen om betaling hiervan af te dwingen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed antwoord +1

Andere antwoorden (4)

Schuld verjaard niet... Schuld is schuld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pertinente onzin -1. Zie bijvoorbeeld: http://www.vraagwijzerweert.nl/vragen/verjaring.htm
AWM
14 jaar geleden
Meer wel weer een puntje erbij. Vele foute antwoorden maken vele puntjes per week.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En minpuntjes tellen niet.
Kraam dus maar weer eens kolder uit. Sri Dewi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef liever je +punten aan een goed antwoord dan je - punten aan een onzinnig antwoord. Hij puntert voort!
AWM
14 jaar geleden
Hij heeft inmiddels gelezen dat hij er voor 10.000ste keer weer eens naast zit. Er zit een knopje 'verwijderen' onder de vraag. Maar nee hoor, dat scheelt weer een puntje.
2100 foute en nietszeggende antwoorden in één week! JOEPIE!
Ja. Wat jij ook in het verleden met de bank hebt afgesproken, een vordering verjaart pas na 20 jaar.

Algemene verjaringstermijn: 20 jaar
Een rechtsvordering verjaart door verloop van 20 jaren, tenzij de wet anders bepaalt (artikel 3:306 Burgerlijk Wetboek (BW)). Dit wil zeggen dat in beginsel door verloop van 20 jaren de wettelijke verplichting een rechtsvordering na te komen, vervalt. Na deze algemene verjaringstermijn resteert slechts een morele verplichting. Deze is niet afdwingbaar. Deze morele verplichting tot nakoming wordt een natuurlijke verbintenis genoemd.

De termijn van verjaring begint op de dag, volgend op die waarop onmiddellijke nakoming kan worden gevorderd, tenzij de wet anders bepaalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5 jaar is de verjaringstermijn, dus ze kunnen niet in rechte dwingen te betalen, maar ze zullen je het wel lastig maken en ze zullen je hoogstwaarschijnlijk wel aanmelden bij BKR als een wanbetaler. Dus als het bedrag klein is, dan kun je beter schikken. Bijv. 50% betalen van de hoofdsom en geen BKR vermelding. Maar wel zwart op wit afspreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk niet, maar als je toen niet betaald hebt, dan is het misschien de moeite waard om nu ook niet te betalen, dan duurt het misschien weer 12 jaar.