Hoe zit het als ik in de bijstand zit en schuld heb en een erfenis ontvang?

stel: Ik heb een schuld bij mijn zus. De afspraak was dat ik haar zou terugbetalen van de erfenis van onze ouders.
Maar ik zit in de bijstand en daar mag ik maar een bepaald vermogen hebben. Ik moet eerst de erfenis 'opeten' (begrijpelijk want bijstand is vangnet).

Hoe zorg ik dat ik toch mijn zus kan terugbetalen? wordt mijn schuld dan in mindering gebracht voordat de bijstand aanklopt?

bijv. erfenis: 50.000, belasting eraf 40.000, ieder 20.000 euro.
Ik mag 5.000 eigen vermogen hebben in bijstand. Schuld is 10.000.
De bedoeling is om van 'mijn' 20.000 dus 10.000 terug te betalen aan mijn zus. Maar van de bijstand zou ik dus dat bedrag op moeten eten.
(niet de echte bedragen maar voorbeeld)

kan ik via de notaris iets op laten stellen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Zoals Rieneke in het andere antwoord al aangaf, kun je het op die manier [maandelijkse bedragen] doen.
Echter, ik zou dit zeker aan een deskundige voorleggen.

Vragen of er een mogelijkheid is om vanuit deze "bijstand" situatie de schuld in een keer aan je zus te kunnen voldoen, want in feite heb je een grote schuld die op dat moment in een keer te betalen is. Zou je zus een bedrijf zijn, kon het zeker op die manier opgelost worden.
Vraag is, staat deze schuld ergens "officieel" zwart op wit op papier? dus anders dan een verbale schuld "onder ons"...

Een jurist. Een sociaal raadsman [nog gratis?] of het Juridisch Loket zouden hier zeker bij kunnen helpen, daarna de Sociale Dienst/Kredietbank informeren en let goed op wat men je laat tekenen!

Toegevoegd na 2 uur:
Antwoord

Er zou bij een schuld aan een bedrijf zeker onmiddellijk de mogelijkheid zijn deze te betalen. Niet alleen de mogelijkheid maar ook de verplichting.
Als deze schuld aan je zus officieel is, dat wil zeggen, mits deze zwart op wit staat, dat is wel belangrijk, anders is het een niet te bewijzen schuld een verbale "onder ons".

Vraag hulp aan een Sociaal Raadsman of informeer eerst bij het Juridisch Loket.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Na een tip van viridiflavus mijn vorige antwoord verwijderd.

Als eigen vermogen wordt gezien: je bezittingen minus je schulden.
Als jij nu dus geen eigen vermogen hebt, maar een schuld van 10.000, dan mag je ruim 15.000 euro houden, en kan je je schuld aan je zuster dus aflossen.
Dit ervan uitgaande dat de schuld deugdelijk geregistreerd staat.