Ja, een erfenis wordt bij het belastbaar inkomen gevoegd. Het wordt bij box 3 inkomen gevoegd en gelukkig niet in box 1. Ten eerste betaal je in de meeste gevallen erfbelasting (successierecht) en daarnaast betaal je nog belasting over het gedeelte van je spaargeld/erfenis wat boven het heffingsvrij vermogen valt. Deze belasting is overigens zeer laag (30% van 4% fictief rendement = effectief 1,2% rente).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, die 4% haal je niet, daarom is het ook fictief rendement.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
die belasting is helemaal niet laag
30% over fictief rendement is vaak > 100% over werkelijk rendement en > 1000% over koopkrachtrendement
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je aanvulling, ik heb het antwoord verwijderd.