Heeft mijn moeder recht op een aanvullende bijstandsuitkering?

Ik zie door de bomen het bos niet meer..
Moeder is 50, werkt in thuiszorg, verdient 500 euro per maand max
Vader betaalt geen alimentatie (schuldsanering)
Ik ben 20, werk naast een HBO studie om te sparen voor mijn andere studie (verdien 400-500 per maand max)
Ik heb ondertussen een eigen vermogen opgebouwd voor die studie, genoeg om 3 jaar te kunnen bekostigen zonder lenen.
Heeft mijn moeder nog recht op een aanvullende uitkering of ben ik verplicht mijn geld af te staan aan haar?

(Ik zorg nu vaak voor boodschappen, maar 500 euro is nog steeds te weinig voor huur e.d. en ik kan ook niet alles afstaan)

Ik hoop dat iemand hier antwoord heeft!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je moeder dat loon uit deeltijdarbeid heeft en geen andere inkomsten, dan heeft ze in principe recht op aanvulling door de gemeentelijke sociale dienst tot bijstandsniveau voor een alleenstaande, maar onder voorwaarde dat ze zich moet inzetten om door te solliciteren naar volwaardige betaalde banen (verplicht).

Daarnaast heeft ze (nu al) recht op huur- en zorgtoeslagen en meestal recht op kwijtschelding gemeentelijke belastingen omdat haar inkomen onder de bijstandsnorm ligt. De toeslagen moet zij aanvragen bij de belastingdienst/ huur-/zorg-toeslagen.

Het inkomen van thuiswonende kinderen tot 21 jaar (onder voorwaarden tot 27 jaar) wordt door de sociale dienst niet meegeteld als die nog studeren en slechts ten dele meegeteld als zij een eigen inkomen hebben. Een deel van dat inkomen wordt dan in mindering gebracht op de bruto uitkering zodat je moeder dan netto minder ontvangt. Er wordt dan een bijdrage van de kinderen verwacht in de kosten van de gezamenlijke huishouding.

Eigen vermogen van thuiswonende kinderen (spaargelden e.d.) blijven tot een bepaalde hoogte buiten beschouwing. (vrijstellingsbedrag).

Het beste kan zij zich melden bij het sociale loket van de gemeente. Daar worden alle mogelijkheden en de daarbij horende plichten uitgelegd en kan de aanvraag ook daar plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bepalend voor het recht op (aanvullende) bijstand is hier het vermogen van het meerderjarige kind. Het inkomen speelt geen rol zolang er studiefinanciering is. Studiefinanciering is alleen mogelijk als het inkomen minder is dan € 13.729,80 (jaar 2014) Het vermogen van een ten laste komend kind telt mee voor het recht op bijstand. Een meerderjarig kind met studiefinanciering valt niet ten laste van de ouder. Zijn of haar vermogen telt dus niet mee voor het recht op bjstand.

Bijstand is een gezinsondersteunende uitkering; dit houdt in dat spaargelden van minderjarige kinderen (jonger dan 18 jaar) meegerekend worden bij het vaststellen van het vermogen. Verder wordt er ook rekening gehouden met het inkomen van een eventuele partner én (boven een bepaald bedrag) het inkomen van inwonende meerderjarige kinderen.

De gemeente houdt rekening met het vermogen van kinderen jonger dan 18 jaar, maar niet met het vermogen van een studerend kind van 18 jaar of ouder. Een schuld in de studiefinanciering hoeft door de gemeente niet als schuld te worden gezien, omdat die kan worden kwijtgescholden als er geen studievertraging is.
fisbel