Ik moet mijn meterstanden doorgeven, maar die zijn honderden kilowats in de min gegaan omdat ik meer geproduceerd heb, is dit ene probleem?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe kan je nou in de min gaan als je meer verbruikt? Je hebt toch niet gerommeld met de meter?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geproduceerd zegt de vragensteller ook.

Antwoorden (1)

Nee, dit is geen probleem, kijk maar in de bronvermelding. Wel is het denk ik handig om even met je energieleverancier te bellen om te vragen hoe je dit het beste kan oplossen. Misschien hebben zij liever dat je een dubbele meter neemt: een voor verbruik en één voor wat je produceert. Sommige netbeheerders vervangen dit kosteloos.

Maar wat ik lees in de bronvermelding, is dat je netbeheerder altijd controleert of jouw meter en de installaties op het elektriciteitsnet wel geschikt zijn om stroom aan terug te leveren. Dit moet uit veiligheidsoverwegingen.
Aangezien jij deze vraag stelt lijk je van niets te weten, heb je dan nog geen contact gehad met je netbeheerder? Want dan moet je hem heel snel op de hoogte brengen!

Dus: sowieso even bellen met je netbeheerder (ik denk Liander of Tennet) en/of met je energieleverancier. Die zullen je verder kunnen helpen met de details. Maar het zal in principe geen probleem moeten zijn en je krijgt gewoon een bedrag terug van de energieleverancier (ongeveer €0,07 per kW/h, verschilt een beetje per leverancier).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Pas op met de dubbele meter ! Retourstroom (dus, naar het net toe) levert minder op dan verbruikte stroom.
Wanneer je een enkele meter hebt is de prijs voor elke retour kw/h gelijk aan elke gebruikte kw/h (want de meter geeft gewoon minder kw/h's aan). Met gescheiden meters is dat dus niet meer zo !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor deze aanvulling.