Mag ingehouden loon gekort worden op wwb?

Door een fout van mijn werkgever heb ik in over de maand november te veel loon ontvangen. Omdat mijn vaste lasten er al van af waren afgeboekt heeft mijn werkgever besloten mijn loon in te houden tot dat het gehele schuld is verrekend.

In maart heb ik aanvullende bijstand aangevraagd en zie in de specificaties terug dat ze het loon( wat ik dus niet uitgekeerd krijg, maar ingehouden wordt door werkgever) aftrekken van mijn bijstandsnorm. Is dit de normale gang van zaken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

De eerste vraag is eigenlijk of de werkgever te veel betaald loon mag verrekenen. Dat mag hij, maar dan moet er wel voor gezorgd worden dat je minstens 90% van de bijstandsnorm overhoudt (als alleenverdiener) of 45% (als tweeverdiener).
Is dit het geval, dan is van de verrekening door de werkgever niets te zeggen.

Dat de bijstand het verrekende loon in mindering brengt, is ook redelijk (uiteraard alleen, als de gemeente dat te veel betaalde loon niet op een eerder moment met een 'gewone' bijstandsuitkering verrekend heeft, anders zou het namelijk dubbel zijn en dus fout.)

De bijstand is een vangnet. Je hebt (door een fout van de werkgever) te veel loon ontvangen wat niet had 'gemogen', het is een 'voordeel' geweest waarop je geen recht had. Dat dit geld al besteed is, staat hier los van. Je zou namelijk dat te veel betaalde bedrag ook niet ontvangen hebben als je werkgever geen fout zou hebben gemaakt.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, maar ben even in de war. Het teveel ontvangen loon gebeurde ver voor de ingangsdatum van mijn uitkeringsrecht. Het gebeurde eind nov 2013 en ik vroeg halverwege maart 2014 de uitkering aan. Ik moest over een aantal maanden loonstroken inleveren en hierop zie je mijn loon en dan dat het ingehouden is en dat ik 0,00 uitbetaald krijg. Er werd in maart, april nog ingehouden en ik kreeg dus over deze maanden niks uitgekeerd. Echter houden ze de bedragen op mijn loonstroken toch af van mijn uitkering. Op mijn bankafschriften is te zien dat ik er gedurende deze maanden niks is uitgekeerd. Mogen ze dit dan alsnog inhouden?
Computoon
9 jaar geleden
Je moet uitgaan van je 'gewone loon'. Als je gewone loon wél uitbetaald zou zijn, zou je dan (gezien de hoogte van je loon) recht hadden gehad op bijstand? Als het antwoord 'nee' is, dan heb je er ook geen recht op als de werkgever te hoog loon uit maand X in het verleden verrekent met de lonen van de daaropvolgende maanden. Zit er dan niets fout? Ja, naar mijn mening wel. Daarvoor moet je echter niet bij de gemeente (bijstand) terecht maar bij je werkgever. In mijn antwoord schreef ik, dat verrekening van te veel betaald loon wel mogelijk is maar TOT de bijstandsnorm. Helemaal niets uitbetalen (wat jouw werkgever kennelijk heeft gedaan) mag niet. Dát er verrekend wordt, is wel correct. Je hebt dat te hoge bedrag immers destijds (onterecht) ontvangen. Je had, hoe dan ook, door je werkgever een bedrag uitbetaald moeten krijgen van minimaal bijstandshoogte. (Juist om te voorkomen, dat jij een beroep zou gaan doen op de bijstand, bij de gemeente). In Burgerlijk Wetboek 7, artikel 632 lid 2 staat:
"Verrekening heeft geen plaats op het deel van het loon waarop beslag onder de werkgever niet geldig kan zijn." Zoals ik het zie:
Je werkgever had de verrekening van dat te veel betaalde loon uit moeten smeren over (veel) meer maanden zodat hij maandelijks minimaal een bedrag ter hoogte van de bijstand had moeten uitbetalen. Als je hier niet uitkomt met je werkgever: juridische hulp inschakelen.