hoe werkt een visa kaart?

Ik wil graag een visa kaart hebben om internetaankopen te doen, maar ik heb nog nooit een creditcard gehad en weet dus niet hoe het werkt.

kost zo'n rekening geld?
wat zijn de belangrijkste dingen die ik moet weten over de visa?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17.4K
SimonV
9 jaar geleden
Je komt in aanmerking als je geen achterstallige schulden hebt en een inkomen van minimaal €1150 netto per maand.
De minimumleeftijd is 18 jaar. De kaart kost een paar tientjes per jaar. Het is geen rekening, het is een kaart waarmee je ook in winkels en restaurants kunt betalen.
Verlies of diefstal van gekochte artikelen is verzekerd. http://www.creditcardvergelijking.nl/visa/

Antwoorden (2)

Je hebt geen rekening bij zo'n bedrijf. Je leent het geld van de creditcard maatschappij, dat betaal je vervolgens (met rente) iedere maand weer terug. Daarbij kost het hebben van een creditcard een bepaald bedrag, soms gratis (bv bij je bankrekening) tot over de €100,- per jaar.

Om voor een creditcard in aanmerking te komen moet je een minimaal inkomen per maand/jaar hebben (verschilt per bedrijf en card-type) en mag je geen aantekening van betalingsachterstanden bij het BKR in Tiel hebben.

Visa is trouwens een merk van het bedrijf ICS dat creditcards uitgeeft. Andere merken zijn o.a. Mastercard, Dinner's Club en American Express. Ieder merk heeft weer zijn eigen deel van de wereld waar die kaarten het meest worden geaccepteerd. Globaal gezien zijn Visa en Mastercard het meest geaacepteerd.

Als alternatief zijn er ook zogenaamde prepaid-creditcards op de markt. Hierbij heb je dan wel een rekening bij de creditcardmaatschappij en kun je alleen zoveel betalen als dat er geld op je rekening staat. Net als bij een gewone bank; met als verschil dat je in plaats van een bankpas een creditcard krijgt. De kosten van zo'n kaart zijn over het algemeen lager dan van een gewone creditcard. Ook wordt er niet gekeken of je een BKR registratie hebt (en ook geen aantekening bij het BKR gemaakt).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een VISA kaart van de ANWB. Met een maximum debetsaldo van €2500. Dat is voldoende voor mij. Bij die kaart zijn meerdere opties mogelijk.

Optie 1: Ik koop iets van €100 met de creditcard. Vervolgens krijg ik van ICS een rekening. Dat ik €100 moet betalen. Als ik dat binnen 21 dagen betaal hoef ik geen rente te betalen. Eigenlijk kan je het zien als kosteloos geld lenen maar slechts ol korte termijn. (Ik heb wel eens gehad dat ik moest tanken en geen geld had. Dan pin ik met de creditcard bij het tankstation 5 dagen later kreeg ik loon en meteen de creditcard betaald.) Ik moet zelf zorgen dat ik het op tijd betaal.

Optie 2:
Ik koop iets van €100 maar ik heb dat geld niet. Dan zet je de gespreid betalen optie aan. Dan betaal je maandelijks 10% van het openstaande bedrag af. Maar over het bedrag dat open staat betaal je wel rente en veel ook. Ik weet alleen even niet precies hoeveel. Laten we zeggen 5%. Er staat €100 open. 5% van 100 is €5. Dus je debet is dan €105, daar betaal je 10% van. Dus €10,50 dan is je debet dus €94,50. En zo gaat dat door totdat het afbetaald is.

Optie 3: automatische incasso van het volledige bedrag. Word per maand afgeschreven.

Er was nog een optie 4 maar die wil me niet te binnen schieten.
Verder betaal je jaarlijks een x bedrag voor het gebruik van de creditcard. Ik betaal geloof ik iets van €15 a €20 per jaar.

En voor contant geld opnemen bij de pin automaat betaal je 4%. Dus €100 pinnen zie je later op de rekening terug als €104.

Als je lid bent van de ANWB is het een goedkope optie om de ANWB VISA te nemen. Je betaald dan per jaar minder voor de creditcard en als je hem niet activeert betaal je niets. Je betaalt pas als je hem ook daadwerkelijk gaat gebruiken en activeren kan 24 uur per dag 7 dagen per week.

Je krijgt idd een BKR toetsing voordat de aanvraag word goedgekeurd. Maar zolang je de gespreid betalen optie niet aanzet krijg je GEEN BKR registratie.
Wij hadden vorig jaar de creditcard helemaal afbetaald maar bij aanvragen van een hypotheek kwam de creditcard naar voren omdat de optie gespreid betalen aan stond.

Rest mij alleen nog te zeggen:
"Een creditcard is prima en makkelijk. Maar wees er voorzichtig mee. Het is zo makkelijk om meer te besteden dan je hebt. En daar betaal je flink voor!"
Eigen ervaring :-(
Vorig jaar al ons vakantiegeld gebruikt om hem af te betalen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De rente die Visa op dit moment rekent is 15% per jaar (1,25% per maand). https://www.icscards.nl/ics/faq/rente-kosten/hoeveel-bedraagt-de-rente-op-mijn-card-250
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Thx voor de aanvulling, ik wist het echt niet. Vandaar dat ik maar ff een voorbeeld genomen had (wat makkelijk rekent)