Hoe kom ik van mijn ECI-lidmaatschap af?

Goeiemiddag,

Rond oktober vorig jaar heb ik bij ECI een MP4 speler gekocht als cadeautje voor iemand, hierbij mocht ik gelijk een film of een boek kiezen. Dit heb ik ook gedaan.

Nu heb ik een paar weken terug een bon met 25euro gekregen, want mij dus een bon om gratis wat te kopen. Nu heb ik vandaag een mailtje ontvangen dat ik ECI 25 euro moet betalen voor de tegoedbon. Na wat googlen ben ik er dus achter gekomen dat ik lid ben geworden

Eigenlijk snap ik er helemaal niks van, ik wilde gewoon een mp4 speler kopen en ik weet niet hoe het nu zit met het boek. Of dat het echt een cadeautje van hun was of iets van het lidmaatschap, ik kan het in ieder geval nog terug sturen want ik heb de doos en het boek nog.

Een paar dagen terug ben ik achttien geworden, maar toen ik de bestelling (en de lidmaatschap) heb gedaan was ik nog zeventien.

Het komt erop neer dat ik niks wil betalen en geen lid wil zijn van ECI en eventueel het boek wil terugsturen. Welke stappen zou ik moeten ondernemen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
In het vervolg goed lezen bij een bestelling bij eci word je meestal direct lid als je een cadeau aangeeft te willen hebben bij je eerste bestelling
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Opzeggen per eerst volgende termijn (waarschijnlijk oktober - dan ben je een jaar lid), dit schriftelijk doen. Tot die tijd ben je gebonden aan de voorwaarden die vastzitten aan je abonnement. Volgende keer dus eerst goed lezen voor je besteld. Je krijgt nl. nooit "zomaar" iets extra's.

Antwoorden (2)

Omdat jij ten tijde van het afsluiten van de overeenkomst 17 jaar was en er wettelijk gezien toestemming van je ouders had moeten zijn voor het afsluiten van de overeenkomst, dan kunnen je ouders de overeenkomst laten vernietigen. Binnen drie jaar na het afsluiten van de overeenkomst, maar het liefst zo snel mogelijk, dienen zij zich tot de verkoper of dienstverlener wenden met het verzoek de overeenkomst te laten vernietigen. Vraag de verkoper om het product terug te nemen. Of vraag de dienstverlener om de dienst terug te draaien. Vraag ook uw geld terug. Lukt dit niet? Dan kunt u een brief sturen naar de verkoper of dienstverlener.

Omdat jij de MP4-speler al hebt weggegeven en deze vermoedelijk al gebruikt is, kun je deze niet meer inleveren. De verkopende partij heeft dan wel recht op een vergoeding hiervoor.

Doet de verkoper of dienstverlener niet wat je ouders aan hem hebben gevraagd? En is de verkoper of dienstverlener aangesloten bij een branchevereniging, die toegang geeft tot De Geschillencommissie? Of is de verkoper of dienstverlener direct aangesloten bij De Geschillencommissie? Dan kunnen zij dit probleem voorleggen aan deze commissie. De Geschillencommissie is een onafhankelijke groep van drie personen die bij een meningsverschil beslist wie er gelijk heeft. De Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) bepaalt wie er in de commissie komt. Alle leden van de commissie zijn deskundig en onpartijdig. Neemt de commissie een besluit, dan moet men zich hieraan houden. Wilt je meer informatie? Kijk dan op de website van De Geschillencommissie.
http://www.degeschillencommissie.nl/home

Is de verkoper of dienstverlener niet aangesloten bij De Geschillencommissie? Dan kunt u naar de rechter gaan. Hebt u geen rechtsbijstandverzekering? Dan kunt het beste eerst kijken hoeveel het precies gaat kosten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De MP4-speler heb ik gewoon betaald, alleen het boek heb ik er gratis bijgekregen. Dat boek heb ik ook nog.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die MP4-speler hoef je helemaal niet terug te geven. Die heb je gewoon betaald. De rest is een bekende agressieve verkoopmethode van ECI.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de ouders al het geld terugvragen, zul je toch echt de geleverde spullen moeten retourneren. Als de mp4-speler onderdeel van de overeenkomst uitmaakte, heb je niet helemaal gelijk. Als voor de mp4-speler het volle pond, zonder korting, is betaald, hoeft deze inderdaad niet ingeleverd te worden. Het ligt dus helemaal aan de voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je haalt "gewenste bestelling" en "ongewenst en ongeoorloofd lidmaatschap" door elkaar.
Nergens staat dat de ouders het geld terug gaan vragen. Ik interpreteer geen gegevens die niet in de vraag genoemd worden.
Om een lang verhaal kort te houden:

de regels zijn helder: nog geen 18, geen expliciete toestemming van wettelijke vertegenwoordiger gegeven, géén geldige overeenkomst.
Laat één van uw ouders contact opnemen met ECI klantenservice dmv e-mail met de mededeling dat er geen toestemming is gegeven voor het aangaan van een abonnement van hun toentertijd minderjarige zoon. Zeg per direct op. Deel tevens mede dat, mochten er toch nog boeken of bonnen of wat voor artikelen ook gestuurd worden door ECI, deze door u als niet verzonden beschouwd zullen worden. Neem ze ook niet in ontvangst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@goeievragenman, lees bijgaande website
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3589465/2014/02/03/Novamedia-maakt-doorstart-met-failliete-boekenclub-ECI.dhtml Het werven van leden zal steeds agressiever plaatsvinden en de voorwaarden steeds meer versluierd op de site te vinden zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb genoeg praktijkervaring om te weten dat mijn antwoord juist is.