Kan je er nog wat aan doen als je een concurrentiebeding hebt getekend?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Castle
10 jaar geleden
http://www.rechtblog.nl/2014/torenhoge-boete-voor-overtreden-concurrentiebeding/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niets helaas:
http://www.gmw.nl/zakelijk/concurrentiebeding.html?gclid=CKXms5_Oq74CFRQctAodMi4ANg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan de rechter vragen om de concurrentiebeding geheel of gedeeltelijk te vernietigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ligt eraan wat er in de cao van de branche staat,is het in jouw branche toegestaan dan kun je er niets tegen doen,staat er in je cao dat concurrentiebeding niet is toegestaan dan hoef je je verder niet druk te maken.

Het beste antwoord

De medewerker die aan een concurrentiebeding gebonden is verkeert in de weinig benijdenswaardige situatie, wanneer hij elders wil gaan werken en daarmee in strijd handelt met het concurrentiebeding. Hem rest het volgende:

Hij kan in overleg treden met zijn werkgever en deze verzoeken geen nakoming van het concurrentiebeding te vorderen. Dit overleg is niet altijd vruchteloos, aangezien werkgevers redenen kunnen hebben om het vertrek van een medewerker niet in de weg te staan. Het is ook mogelijk dat de werkgever van de medewerker een tegenprestatie verlangt, bijvoorbeeld in de vorm van een afkoopsom.
De medewerker kan ook elders werkzaam worden in de verwachting dat de werkgever het concurrentiebeding niet inroept. Doet de werkgever dit wel, dan zal dit doorgaans in een kort geding gebeuren, waarbij er een verbod van concurrerende handelingen wordt gevraagd op straffe van het verbeuren van een dwangsom. Wordt deze vordering toegewezen, dan betekent dat het einde van de werkzaamheden van de medewerker. Een dergelijke uitspraak van de rechtbank is bovendien een indicatie dat de medewerker weinig kans heeft om het beding door de kantonrechter (gedeeltelijk) te laten vernietigen.
Het beding laten vernietigen door de kantonrechter, zie hieronder. Deze procedure vraagt doorgaans veel tijd.
Schorsing van het beding vragen. In veel gevallen heeft de medewerker haast bij het (gedeeltelijk) vernietigen van het concurrentiebeding, omdat hij elders wil gaan werken of wil blijven werken. Helaas kost de procedure tot (gedeeltelijke) vernietiging van het concurrentiebeding veel tijd. Een procedure in kortgeding of voorlopige voorziening waarbij het concurrentiebeding tijdelijk buitenwerking wordt gesteld kan uitkomst bieden, wat dan tot schorsing van het beding leidt (7.). De medewerker vraagt dan schorsing totdat de kantonrechter definitief heeft beslist over de vraag of het concurrentiebeding (gedeeltelijk) vernietigd wordt.