Wat is het idee achter het rare geluid dat (vee)handelaren maken tijdens het bieden?

Toegevoegd na 6 uur:
Niet zozeer het bieden, als het opdrijven van de prijs.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Wat voor een geluid bedoel je?
Amadea
10 jaar geleden
Er is geen raar geluid. De veilingmeester spreekt de geboden bedragen en bieders razendsnel achter elkaar uit. Als je het zou kunnen vertragen kon je dat horen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je het vertraagt af moet luisteren om te horen, wat is dan de functie van het te zeggen? Dan kan je het net zo goed niet zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met youtube kan je met de helft vertragen dan hoor je nog duidelijker dat ze dibbedibbedie of humprhprerepre zeggen tussen de biedingen en namen. HTML 5 aanzetten: http://www.youtube.com/html5?gl=NL&hl=nl
Deze kijken http://www.youtube.com/watch?v=frOtNb8YD1w
En dan even bij het radartje snelheid op 0.5 zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook herhalen ze de hele tijd zonder reden, lijkt het.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of bekijk deze uitleg vanaf 2:15
http://www.youtube.com/watch?v=t821Bm0ZuoY

Het beste antwoord

In je link hoor ik hem duidelijk zeggen dat het gaat om "excitement". Het publiek opwinden, opjagen. Om te bieden dus.
Het is ook de bedoeling dat er geen stilte valt, zodat je geen tijd krijgt om na te denken.
Die truc gebruiken ze ook bij die tv shops om bijvoorbeeld een snijmachine aan te praten. Ze geven je geen fractie van een seconde om na te denken.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je biedt op, laten we zeggen een koe en er zijn meerdere bieders heb je niet de tijd om te zeggen: "Meneer de veilingmeester! Ja, ik wil graag die koe!" In die tijd kunnen al die anderen al 20x 'jup' 'hup' of wat dan ook gezegd hebben.

In principe maakt het niet zoveel uit wat je roept bij een veiling, het moet alleen iets zijn dat je snel kan zeggen en dat verstaanbaar is. Dit geluid voldoet daaraan en werkt dus. Waarschijnlijk is het gewoon ontstaan uit alle varianten 'Ja' 'ik' 'hier' 'jup' en dergelijke in verschillende dialecten.
Mijn opa riep op een veemarkt altijd een soort 'heu', omdat hij dat makkelijk vind.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even de link bekijken, ik heb het over de aanbieder, niet de kopers.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@MrTomaat
Dat was voordat je de vraag uitbreidde geheel niet duidelijk
Daarom toch een verdiende plus !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Excuus! Link niet gezien.