Mag je zomaar een 'kinderdagverblijf' beginnen?

Een vriendin van mij heeft haar huis helemaal kindvriendelijk aangepast en toen via via mensen en Facebook een aantal ouders ontmoet die werken en hun kind wel bij haar willen brengen. Ze past nu twee dagen in de week op zo'n 5 kinderen tegelijk rond tweejarige leeftijd van 8:30-17:00, en die ouders maken dan elke maand geld naar haar over. Weet iemand of dat zwart werken is? En moet je daar vergunningen voor hebben, zo ja, welke?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
ronron1212
10 jaar geleden
https://www.ikgastarten.nl/bedrijven/stappenplan/2117-een-kinderdagverblijf-in-14-stappen.html

Het beste antwoord

Of het zwart is, hangt af van het gegeven of jouw vriendin haar inkomsten opgeeft voor de belasting, dat staat op zich los van of het mag of niet. Jouw vriendin mag zonder aan een waslijst aan eisen te voldoen NIET 'zo maar' andermans kinderen opvangen. Eisen betreffen niet alleen de ruimte qua veiligheid, maar ook of er voldoende pedagogische kwaliteit kan worden gewaarborgd. Jouw vriendin moet een bedrijfsplan hebben, geregistreerd staan bij het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen, reglementen voor een ouder- en een klachten commissie hebben en nog veel meer. De hele lijst kun je in onderstaande link nalezen. (De link is gegeven door de gemeente Rotterdam, maar ik vermoed dat het ook in andere gemeentes zo werkt.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, zeker niet. Er moet aan een flink aantal eisen worden voldaan, zie de bron. "Zwart werken" is inkomsten verduisteren voor de Belastingdienst (inkomsten niet opgeven terwijl het wel moest. Dat kun je als 'gebruikmaker' van het kinderdagverblijf niet vaststellen.

“Waar krijgt u mee te maken als u een kindercentrum (kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang) wilt starten? Met dit stappenplan komt u snel te weten welke regels er gelden.

Het stappenplan is een richtlijn. Overleg met uw gemeente over de volgorde van de stappen. (...)

Stappenplan
1. Schrijf u in bij de KvK en regel meteen uw aanmelding bij de Belastingdienst
(...)

2. Bekijk het bestemmingsplan en kies uw bedrijfslocatie
(...)

3. Vraag een omgevingsvergunning voor bouwen aan
(...)

4. Houd rekening met brandveiligheidseisen
Als u kinderopvang biedt aan meer dan 10 personen jonger dan 12 jaar hebt u van uw gemeente een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruiken nodig. In andere gevallen doet u een gebruiksmelding.

5. Houd rekening met milieuregels
Meestal is het niet nodig om een omgevingsvergunning aan te vragen, maar kunt u volstaan met een melding van uw bedrijf bij de gemeente.

6. Vraag een verklaring omtrent het gedrag aan
De houder en eventuele (stichtings)bestuurders moeten over een verklaring omtrent het gedrag (VOG) beschikken. U hebt een VOG nodig voor de registratie van uw kindercentrum in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP).

7. Stel een pedagogisch beleidsplan op
U stelt voor uw opvanglocatie een pedagogisch beleidsplan op. (...)

8. Voer een risico-inventarisatie veiligheid en gezondheid uit en stel een plan van aanpak op
(...)

9. Registreer uw kindercentrum via de gemeente in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen
(...)

10. Neem gekwalificeerd personeel aan
(...)

11. Stel een reglement klachtencommissie op
(...)

12. Stel een HACCP-plan op of volg een hygiënecode
Als u eet- en drinkwaren bereidt, moet u over een HACCP-plan beschikken. (...)

13. Leg een logboek speeltoestellen aan
Als u een speeltoestel wilt plaatsen, moet u een logboek bijhouden met daarin de keurings- of onderzoeksgegevens en informatie over onderhoud en ongevallen.

14. Stel een handelingsprotocol kindermishandeling op
U moet een handelingsprotocol opstellen voor kindermishandeling. (...)

15. Stel een reglement oudercommissie op
(...)"
Computoon