Wat bepaalt hoe lang een afboeking een "reservering" blijft?

Als ik iets betaal (via PIN), of als ik geld overmaak (via Internetbankieren), staat de afboeking soms als "reservering" in mijn overzicht. Een reservering is een afboeking die al wel in het overzicht is opgenomen, maar die nog niet is verwerkt. Anders gezegd: de valutadatum ligt nog in de toekomst.

Meestal wordt zo'n reservering de eerstvolgende bankdag verwerkt; soms vindt de verwerking pas op de dag daarna plaats.

In dit geval heb ik woensdag tussen de middag een PIN-betaling verricht. Die PIN-betaling is op dit moment nog steeds een "reservering". Dat is volgens mij uitzonderlijk lang.

Waar hangt het van af hoe lang een afboeking als "reservering" blijft vermeld?

Een andere manier om dezelfde vraag te stellen (als ik het goed heb begrepen) is: waar hangt het van af hoe lang het duurt voordat een betaling wordt verwerkt?

Picture for question
Cryofiel
10 jaar geleden
38.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geloof dat het heeft te maken met van welke bank je het stuurt en naar welke bank.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Anders gezegd: de valutadatum ligt nog in de toekomst."
De boekingsdatum kan verschillen van de valuta(rente)datum. De mutatie kan in de toekomst worden geboekt maar met een eerdere valutadatum.
Beter is het om bij deze vraag te stellen dat de boekingsdatum nog in de toekomst ligt.

Het beste antwoord

Banken (en veel andere financiële systemen zoals b.v. de belastingdienst) verwerken hun gegevens als batch bestanden en niet per transactie.
Dat is voornamelijk nog een overblijfsel uit de jaren 70 waar veel van die systemen nog hun oorsprong hebben.

Batchverwerking betekent dat alle gegevens van dezelfde soort worden tot één serie van opdrachten opgespaard, en dan in één 'run' verwerkt. Dat is een veel efficiëntere manier van verwerken dan elke transactie apart tekens helemaal door het systeem te halen. Voor een dagelijkse run is maximaal 24 uur beschikbaar. In die tijd was het nog een hele kunst om dat binnen dat tijdsbestek allemaal weg te draaien.

De toen ontstane systemen zijn qua techniek verder geëvolueerd, maar het hele systeem van batchverwerking omgooien is bijna niet te doen. Vandaar dat we het nog steeds tegenkomen.

Zo'n 'reservering' betekent dus dat er wel al ergens genoteerd is dat er een betaling is gedaan, maar de 'run' heeft nog niet gedraaid. Meestal draait zo'n run 's nachts. Vandaar dat de volgende dag de reservering meestal wel verwerkt is.

Er zijn echter dagen dat het personeel vrij is, of dat een storing de verwerking van de batch ophoud. Op dat moment kan het langer duren voordat de betaling echt verwerkt is en het label 'reservering' er af kan.

Andere antwoorden (1)

Het bedrijf waar je een betaling aan doet, kan het geld nog niet ontvangen omdat ze alle transacties in 1 keer willen verwerken. ´s Nachts, of zo. Dat gaat veel sneller. Als er geld op je rekening ´gereserveerd´ staat, dan is hun ´kassa´ nog niet open, zou je kunnen zeggen. Omdat de bank nergens anders naar toe kan met jouw betaling, blijft het zolang op je eigen rekening staan. Maar je kunt het niet meer uitgeven, het is al niet meer van jou. Je mag er nog even naar kijken, maar als aan de andere kant de knop aangaat is het weg :-)