Wat is dominante strategie bij gevangenendilemma?

Wat is bij het gevangenendilemma de dominante strategie en wat het collectieve belang?

Klopt het dat de dominant strategie de strategie is die je kiest, omdat het voor jou het beste uitkomt en het collectieve belang is als de uitkomst voor beide spelers het meest gunstig is.

Dus bij de afbeelding die ik heb toegevoegd is
de dominante strategie van speler 1 is 'wel toegeven'
en dominante strategie van speler 2 is ook 'wel toegeven'

Het collectieve belang is in dit geval ook 'wel toegeven', want dat
is voor beide spelers het beste.

Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Ja dat klopt! Als je even naar dit plaatje kijkt kun je het vergelijken met die van jou als je niet toegeven gelijk stelt aan not guilty en toegeven gelijk stelt aan guilty. De dominante strategie is van toepassing als de een overheerst en dus krijgt wat voor hem het beste is. Als je not guilty gelijk stelt aan niet toegeven, kun je hieruit opmaken dat als Henry niet toegeeft en Dave wel, dat Dave minder lang zit. Hier is toegeven dus de dominante strategie. Als ze beiden wel toegeven of niet toegeven, krijgen ze wat voor allebei het "beste" is. In dit geval heb je te maken met een collectieve strategie.