Het is wel mogelijk om 5 euro biljetten te pinnen, alleen niet overal. Bij ons in het dorp was het eerst mogelijk bij de Rabobank, maar tegenwoordig niet meer.
ABN Amro heeft wel nog automaten verspreid door het land waar je 5euro kunt pinnen. Dit zijn de 'retail-mix' automaten. Via onderstaande link vind je een lijst met locaties.

https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/betalen/contant-geld/retailmix-locatie.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Bij retail-mix kan een ondernemer biljetten van vijf euro pinnen.
Niet slechts vijf euro.
Antoni
10 jaar geleden
De vraag is daar niet duidelijk over, SimonV.

Andere antwoorden (4)

Bij sommige kan het wel, alleen zijn dat er niet zoveel. Dat komt omdat mensen veel minder vaak 5 euro briefjes nodig hebben, de briefjes van 10, 20 en 50 zijn populairder.
Nog een reden is dat 5 euro minder waard is dan bijvoorbeeld 10 euro, dus als mensen hetzelfde bedrag blijven pinnen maar dan in 5 euro briefjes dan zijn die 5 euro briefjes veel sneller op. Dan moeten ze het pinapparaat ook vaker bijvullen en daar zijn dan weer meer transportkosten aan verbonden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beetje vreemd antwoord want bijna niemand wil vijftigjes pinnen en als vijfjes de mogelijkheid zijn is dat natuurlijk niet IN plaats van de tientjes maar daarnaast en zal de totale waarde van de inhoud niet opeens minder worden maar minstens gelijk blijven. Soms zijn nu ook wel eens de tientjes op.
Cryofiel
10 jaar geleden
Het antwoord verklaart niet waarom ik in Duitsland altijd een stel vijfjes krijg als ik geld pin en ik niet zelf opgeef welke biljetten ik wil hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle, briefjes van 10, 20 en 50 voldoet voor 99% (bron kan ik zo niet vinden, maar ik heb het laatst wel gelezen) aan de geldbehoefte van de mensen. Dus 5 euro in het apparaat is niet nodig vinden de meeste banken. En ik kan me wel voorstellen dat mensen IN PLAATS VAN 1 briefje van 10, 2 van vijf willen pinnen als dat mogelijk is. @Cryofiel, het was dan ook niet de vraag waarom jij altijd een stel vijfjes krijgt als je niet opgeeft welke biljetten je wilt hebben.
Er staat vaak op het scherm van de pinautomaat al aangegeven welke
biljetten er aanwezig zijn en gepint kunnen worden.
Zoals hierboven al is aangeven kan je bij sommige pinautomaten wel 5,- biljetten pinnen. Maar dit zijn er wel veel minder
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vaak als ik wil pinnen, zie ik op de geldautomaat [GA] dat ik een ander bedrag moet kiezen, bijv. €50 of €100. Terwijl ik soms €20 en een andere keer €60 wil pinnen...

Hoe kan dit?

GA's worden gevuld met de biljetten die het meest gevraagd worden, [20 en 50], maar er zijn ook mensen die minder willen €10 of €5 of 25 bijvoorbeeld.

Het probleem is dat er niet een oneindig aantal biljetten in kan en dat het geld kost om weer een "bewaakte" geldauto langs te sturen om te vullen...

Ergo, GA's worden gevuld voor een bepaald bedrag dat een bepaalde tijd moet voldoen/volstaan, dagen overlappen, want iedere keer dat de veilige blauwe "bewaakte" geldauto langs moet komen kost geld natuurlijk, geld waar iedereen aan mee betaald. Aangezien de bank ook wil/moet verdienen kunnen ze dus niet "blind" iedere dag zo'n bijvul geldauto langs sturen...

Nu de €5 biljetten. Deze nemen simpel gezegd _teveel_ plaats in van duurdere biljetten, dus is de GA te snel leeg en moet deze weer te vroeg/te duur gevuld worden.

Dat is 't
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar zijn de automaten niet voor aangepast. De geld automaat bestaat uit drie vakken voor briefjes van 10,20 en 50 euro.