Ex-partner laten inwonen bij haar ouders t.b.v. ontbinding samenlevingscontract om meer toeslag/voorl. aanslag te krijgen. Mag dat?

Hallo,

Ik heb een aantal vragen. Het doel is om in aanmerking te komen (in elk geval voor één jaar) voor (meer) Toeslagen / Voorlopige Aanslag.

Mijn situatie:
- Samen met ex-partner een hypotheek
- Samen met ex-partner 3 kinderen
- Zij woont in een (tijdelijke) recreatiewoning.
- Ik woon in onze koopwoning
- Samenlevingscontract hebben we ontbonden

Ik heb zojuist met de Belastingdienst gebeld om te vragen wanneer we nou fiscaal partner af zijn. Dit blijkt pas zo te zijn, na verhuizing-opgave bij de Gemeente!

Ik wil haar overtuigen zich in te laten schrijven als inwonende bij haar ouders. Behalve wat gemeentelijke toeslag zullen de ouders er geen last van hebben lijkt me. Is dit zo of ziet iemand nog verdere nadelen?

Onze 3 kinderen staan daarna nog altijd bij mij, in ons koophuis, geregistreerd. Hierdoor zal ik toch recht hebben op alleenstaande ouderkorting, het deel: onderhoud kinderen jonger dan 21 jaar in kunnen vullen in de belastingsoftware en wat meer aan kinderopvangtoeslag etc. kunnen ontvangen? (kinderbijslag laat ik dan 'gewoon' door haar ontvangen).

Of zie ik iets over het hoofd? Bedankt vast.

Groet,

Wesley

Toegevoegd na 24 minuten:
Hoooo, in de titel staat het niet goed; het gaat om het 'Ontbinden fiscaal partnerschap' (niet ontbinden samenlevingsovereenkomst).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

U probeert allerlei krenten uit de belastingpap te vissen.
En u weet: wie het onderste uit de kan wil hebben, kan het deksel op de neus krijgen.

Uw ex staat nu nog bij u ingeschreven. Samen met de kinderen.
U bent inderdaad fiscaal partner af zodra uw ex zich op een ander adres heeft ingeschreven. U kunt overigens in de belastingaangifte voor het jaar van uit elkaar gaan nog kiezen voor voljaars-fiscaal partnerschap. In sommige situatie kan dat voordeel opleveren, bijvoorbeeld als er hypotheekrenteaftrek is.

In uw verhaal mis ik overigens hoe u het denkt te gaan regelen met de hypotheekrenteaftrek als er geen fiscaal partnerschap meer is. Als u gezamenlijk de woning in eigendom hebt, is immers slechts 50% van de hypotheekrente voor u aftrekbaar. Voor uw ex nog 2 jaar. Daarna komt de woning voor haar in box 3 (echtscheidingsregeling)

De alleenstaande ouderkorting krijgt u alleen maar als uw ex vóór 1 juli 2014 is uitgeschreven en er minimaal 1 kind op uw adres ingeschreven blijft staan.

Als alle kinderen op het adres bij de ouders van uw ex ingeschreven worden, krijgt u natuurlijk niet de alleenstaande ouderkorting. Er woont dan immers geen kind bij u. Of wilt u opteren voor het co-ouderschap? Dat betekent wel dat u moet aantonen dat minimaal 1 kind voor minimaal 3 dagen per week bij u is. U realiseert dan wel de alleenstaande ouderkorting. E als het inwonend kind nog geen 12 jaar is en u inkomen uit werk hebt realiseert u ook de inkomensafhankelijke combinatiekorting.
Geen misselijke belastingkortingen: beide opgeteld kunnen meer dan € 4000 minder te betalen belasting opleveren.

En dan wilt u ook de aftrek van de kinderalimentatie realiseren (levensonderhoud kinderen tot 21 jaar). Dan moet u snel zijn, want in 2015 zal volgens vergevorderde plannen deze aftrekpost verdwenen zijn. U komt alleen maar in aanmerking voor deze aftrekpost als u geen kinderbijslag ontvangt. Als het kind studiefinanciering krijgt is er ook geen kinderalimentatie mogelijk.
Let op: het kindgebonden budget is gekoppeld aan de kinderbijslag.
Zie voor informatie over de kinderbijslag bron 2.

Helaas voor u zal in 2015 behalve de aftrek voor levensonderhoud kinderen tot 21 jaar ook de alleenstaande ouderkorting verdwenen zijn. Zie bron 1.

Een tip voor u:
Houdt u in de eerste plaats het welzijn van de kinderen (en anderen) in de gaten. Daarnaast mag u best rekenen. Als dit maar niet ten koste van uw aller welzijn gaat.
fisbel
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Nederland zou Nederland niet zijn, als er geen compensatie werd geboden voor het afschaffen van regelingen: Ter compensatie van de afschaffing van twee regelingen voor alleenstaande ouders (alleenstaande ouderkorting en de aanvulling hierop als er inkomen is uit werk) komt er een extraatje voor alleenstaande ouders bovenop het reguliere kindgebonden budget. Dit heet ook wel de ‘alleenstaande-ouderkop’. Vanaf 1 januari 2015 heb je als alleenstaande ouder recht op een extra bedrag van maximaal 2.800 euro per jaar. Dit extraatje is inkomensafhankelijk. Verdien je per jaar meer dan 84.000 euro? Dan krijg je dit bedrag niet. Verdien je minder dan 84.000 euro, dan geldt: hoe lager je inkomen, hoe hoger het extra bedrag Zie:
http://www.anababa.nl/praktisch/financieel/tegemoetkomingen/veranderingen-in-kindregelingen
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/wetsvoorstellen/2013/09/03/wetsvoorstel-kindregelingen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraagsteller geeft ook nog aan de kinderbijslag door de vrouw te willen laten ontvangen als de drie kinderen bij hém ingeschreven staan. Dit kan toch ook niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@JanLast: nee hoor, dat is niet het geval/de bedoeling @fisbel:
Heel hartelijk dank voor uw uitgebreide antwoord. Ik sta er echt van te kijken: GEWELDIG!!! Hieronder mijn reacties int kort: In uw verhaal mis ik overigens hoe u het denkt te gaan regelen met de hypotheekrenteaftrek als er geen fiscaal partnerschap meer is. Als u gezamenlijk de woning in eigendom hebt, is immers slechts 50% van de hypotheekrente voor u aftrekbaar. Voor uw ex nog 2 jaar
- Zij zit in een tijdelijk recreatiewoning, dit zal max. t/m 2015 zijn. - Als ik slechts 50% vd hypotheek af mag trekken, verrekenen ik dit wel met haar, aangezien ik alles van en rondom het huis zelf betaal. Als dit echt zo zwart-wit gaat, zal ook 50% van de maandelijkse hypotheek bij háár worden afgetrokken, lijkt me. **) De alleenstaande ouderkorting....
- Check! Alleenstaande ouder-korting / co-ouderschap?
- Ja en ja! Dat betekent wel dat u moet aantonen dat minimaal 1 kind voor minimaal 3 dagen per week bij u is.
- Klopt! U realiseert dan wel de alleenstaande ouderkorting.
- Mooi! inkomensafhankelijke combinatiekorting....
- Check, ik voldoe! Meer dan € 4000 minder te betalen belasting opleveren....
- Zeker mooi! U komt alleen maar in aanmerking voor deze aftrekpost als u geen kinderbijslag ontvangt.
- Check, ontvang ik niet! Studiefinanciering....
- Kindjes zijn 6, 5 en 3, dus geen studie nog! Let op: het kindgebonden budget is gekoppeld aan de kinderbijslag.
- N.v.t.
Zie voor informatie over de kinderbijslag bron 2. Over uw tip:
" Heel goed, bedankt voor het advies. Ik kan u melden: “maakt u zich daar geen zorgen over”; de kids zijn mijn alles en zullen nooit onder mijn/onze keuzes gaan lijden, in geen enkel opzicht! Verder dit nog:
- **) Wat is voor dit punt nou de beste oplossing? Ik betaal de hypotheek etc., dus heb ook volledig recht (lees: heb nodig!) op de aftrek, lijkt me. Moet ik nou echt onderling met mijn ex en de bank regelen, dat de maandelijkse hypotheek in 2-en wordt gedeeld: van onze beide eigen rekeningen wordt afgeschreven en dat de aftrek op beide rekeningen wordt gestort? Nogmaals erg bedankt, fisbel!
fisbel
10 jaar geleden
Bij fiscaal partners is de hypotheekrenteaftrek meestal geen probleem. De betaalde rente mag worden verdeeld zoals dat het beste uitkomt. Ongeacht wie betaalt. Wie er bij scheiding betaat is voor de fiscus en de bank gee enkel probleem. Bij scheiding vindt er echter geen verdeling fiscaal partners meer plaats. Ook als u voor 100% de hypotheekrente betaalt mag u die niet volledig 1 in uw aangifte vermelden. Dat moet 50/50
Als uw vrouw inkomen heeft hoeft er de eerste twee jaar nog geen probleem te zijn. U neemt de helft in uw aangifte op en uw vrouw de andere helft. Onderlinge verrekeningen zijn natuurlijk toegestaan. Dezelfde verdeling (50/50) geldt voor de aan te geven WOZ-waarde;
U geeft 50% van de WOZ-waarde aan in uw aangifte (per datum dat uw ex zich heeft laten uitschrijven) Uw ex de andere helft. En dit twee jaar lang. -------------------------------------------------------- Na deze twee jaren komt de woning voor uw vrouw in Box 3. Voor haar deel (50%) is er geen hypotheekrenteaftrek meer mogelijk.
De woning komt voor uw ex in het jaar na de 2 jaren van de echtscheidingsregeling in Box 3. De helft van de WOZ-waarde komt dan voor uw ex dus in Box 3, de eventuele resterende schuld kan zij voor 50% aangeven bij schulden Box 3. N.B: als de woning voor 100% op uw naam komt staan is het natuurlijk anders, Als de woning niet vor 100% uw eigendom wordt, kan het zijn dat de woning verkocht moet worden om de ex uit te kopen. Voor de verrekeningen zijn diverse mogelijkheden. Is er een echtscheidingsconvenant met daarin opgenomen bepalingen omtrent partneralimentatie? In het algemeen is het aan te raden voor het fiscale aspect een belastingadviseur te raadplegen en die ook (eventueel eenmalig) de aangifte te laten verzorgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ok, verkeerd begrepen dan. Ik begreep dat uit jouw zin: (kinderbijslag laat ik dan ‘gewoon’ door haar ontvangen).