0 uren contract, werk alleen op de maandag. Maandag is het tweede paasdag. Een verplichte vrije dag. Is mijn baas verplicht deze dag uit te betalen?

k heb sinds 1 oktober een 0 uren contract. De eerste 4 1/2 - 5 maanden werkte ik maandag en dinsdag 8 uur per dag. Sinds een paar weken alleen op de maandag. Aanstaande maandag is het tweede paasdag. Een verplichte vrije dag. Is mijn baas verplicht deze dag uit te betalen? We hebben geen CAO, het is een klein bedrijfje. Ik ben de enige met een 0 uren contract.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gangbaar is de 9 uit 13 regel. Als je van de afgelopen 13 maandagen er minimaal 9 heeft gewerkt krijg je het gemiddelde van de gewerkte uren. maar aangezien je geen cao hebt ben je overgeleverd aan de vrijgevigheid van je baas.

Antwoorden (2)

Allereerst: 0-uren contracten zijn niet bedoeld voor vaste uren op vaste dagen.

Wat de werkgever jou bij een maandsalaris moet betalen, is in ieder geval het gemiddelde van de uren die je in de drie voorafgaande maanden hebt gewerkt. Maar deze regel is niet zo bekend.

Maar nee, je kunt dus niet specifiek zeggen dat die dag doorbetaald zou moeten worden. Dat hoort niet bij een 0-urencontract.

Naar mijn mening heb je een 'verkeerd' contract voor je arbeidsverhouding. Als je 'altijd' een vast aantal uren werkt, kun je beter een 'gewoon' parttimecontract hebben. Je wordt dan altijd betaald voor in ieder geval de contracturen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Die regel over dat gemiddelde aantal uren die ik noemde, is het rechtsvermoeden van arbeidsomvang. Werkgevers kunnen die proberen te weerleggen door te zeggen dat dat grotere aantal uren niet structureel was.
Computoon
10 jaar geleden
Nee . Wat wel is indien je zeg meer dan 6 maanden op de zelfde dag ongeveer de zelfde uren werkt ontstaat er een gewoonte recht . Dan zou je indien je er mee naar de rechter gaat de dag uitbetaald moeten krijgen . Ook wat al gezegd voor vaste uren op vaste tijden is het 0 uren contract Niet bedoeld . Dan is daar de uren overeenkomst of het mini maxi uren meer geëigend voor . Dus als deze situatie langer dan 6 maanden voortduurt ontstaat er een recht op die uren mogelijk zelfs in onbep tijd , als de rechter vind dat er onbehoorlijk is omgegaan met jouw situatie . Ga zo'n procedure nooit zonder rechts hulp aan als je niet van de hoed de rand weet . Dus nu nee net geen recht op doorbetaling maar vraag het je baas gewoon en zeg zoiets ik werk altijd op de maandag , zegt hij nee , dan zeg je jammer met in je achterhoofd de ruim 6 maanden regel nu kan hij je per direct niet meer oproepen als je lastig doet . Dus laat je nu niet in je kaarten kijken . Succes .