verandering in erfrecht?

hallo
ik woon alleen ben 59
in mijn testament is mijn nichtje
dochter van mijn zus de enige erfgename

laatst op radar werdt verteld dat het erfrecht veranderd was
geld dat ook voor de erf-overeenkomst tussen mij en mijn nicht
zo ja wat is dan veranderd
en hoeveel moet mijn nicht belasting betalen over het gere erfde bedrag
alle tips welkom

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de eerste 118.000 euro 30%
Daarboven 40%
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet echt een antwoord, maar ga eens voor een orienterend gesprek naar de notaris. Die kan je verder helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord, want de notaris kan het beste uitleggen wat er in jouw specifieke situatie belangrijk is om rekening mee te houden.
Ik wil eigenlijk iets anders toevoegen, uit mijn jarenlange ervaring in de zorg voor ouderen, waarbij het voorkwam dat nichten of neven enig erfgenaam waren.
Benoem een onafhankelijke executeur-testamentair! En maak een levenstestament waarin je bepaalt hoelang je in je eigen woning van je eigen geld wilt blijven leven.
Voor alle zekerheid!
Voor de tarieven van het erfrecht kun je terecht op de site van de belastingdienst, www.belastingdienst.nl, of bellen met de belastingtelefoon: 0800-0543.